  • Data: 2006-09-20 22:34:17
    Temat: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Od: "J.A." <l...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Wed, 20 Sep 2006 23:45:20 +0200, na pl.soc.prawo, Andrzej Lawa
    napisał(a):

    > Przeczytaj.... ustawę... (art. 15, _oba_ paragrafy)
    >
    > Jeśli nadal nie rozumiesz znajdujących się tam zapisów... cóż... Widać
    > twój rozwój umysłowy nie pozwala na prowadzenie dyskusji o przepisach.

    Pytałem czy prawo dozwala wydawać alkohol tylko na podstawie
    wyglądu?
    Zdaje się, że masz problemy ze zrozumieniem wyrazu: TYLKO.
    Zajrzyjmy zatem do ustawy:

    Art. 15. 1. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów
    alkoholowych:
    1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie
    nietrzeźwości,
    2) osobom do lat 18,
    3) na kredyt lub pod zastaw.
    2. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy
    sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do
    żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy.

    Czyli jeśli sprzedający uzna, że ma wątpliwości, to ma obowiązek
    żądać dowodu nawet od 80 latka.
    I nie ma tu znaczenia, że ty tych wątpliwości nie masz, bo twój
    brak wątpliwości nie podpada pod ustawę.
    Jeśli więc sprzedający widzi dziadka z brodą, to ma prawo żądać
    dowodu, jeśli ma wątpliwości. I teraz mu udowadniaj, że
    wątpliwości nie miał.
    To, czy powinien mieć nie ma nic do rzeczy. Liczy się tylko to,
    czy miał wątpliwości, czy nie miał.
    Jeśli miał, to MUSIAŁ zażądać dowodu. A potem powie sobie, że
    broda wyglądała na przylepioną, a cera w świetle lamp wydawała
    się gładka i nic mu nie zrobisz. Miał wątpliwości, więc jego
    obowiązkiem było żądać dowodu. Jeśli dziadek dowodu nie miał, to
    do widzenia.

    I mamy odpowiedź na moje pytanie.
    W wypadku istnienia wątpliwości, prawo zezwala na żądanie
    okazania dowodu. I to prawo sprzedającego nie jest ograniczone
    faktycznym wiekiem kupującego, lecz tylko tym, czy uzna iż ma
    wątpliwości lub ich nie ma. Kropka.