  • 1. Data: 2005-04-25 16:46:01
    Temat: Gwarancja na calosc, czy na czesci?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Od razu uprzedze, ze opowiesc jest "z magla", no ale sam problem chyba
    dosc istotny i teoretycznie moze sie takie cos wydazyc.
    Nawet jesli historia to jakies "urban legend", czy inny wymysl.

    A wiec opowiec zaczyna sie tak, ze ktos kupil w sklepie czesci do komputera.
    Czyli:
    -obudowe (z zasilaczem)
    -plyte glowna
    -procesor
    -pamiec

    Dostal na to rachunek (z wyszczegolnieniem czesci), brak kart
    gwarancyjnych itp (bo podstawa gwarancji ma byc paragon).

    Dysk, napedy, karte graficzna, sieciowki i inne podzespoly mial ze
    swojego poprzedniego komputera.

    Sprzet dziala jakies 2-3 m-ce po czym wysiada.
    Okazuje sie, ze wysiadl zasilacz - i to w taki sposob, ze zamiast 5V
    podal napiecie 4x wyzsze.
    Awarie w calym komputerze przezyla jedynie jedna kosc pamieci.

    Zasilacz byl odpowiedniej mocy do tego co bylo do niego podlaczone (z
    zapasem), byla to wiec ewidentna wina zasilacza (czego sie serwic nie
    wypiera).

    Na moj gust zasilacz sie nagrzal, stopila sie wadliwa izolacja cewki
    transformatora (lub cewka byla ze zlego drutu), zwarla sie w 1/4
    dlugosci i zmienilo sie przlozenie trafo.

    Zaniosl zwloki komputera do serwisu, gdzie radosnie zakomunikowano mu ze
    moga mu w ramach gwarancji wymienic zasilacz.
    Wytlumaczyli ze kupil kazda czesc osobno, ze zepsul sie zasilacz i oni
    moga wymienic zasilacz i ze odpowiadaja tylko do wartosci zasilacza.

    Dodatkowe tlumaczenie sie sklepu bylo ponoc takie, ze oni musze
    uszkodzony sprzet odeslac do producenta, a producent zasilacza owszem
    odesle im nowy, bo tamten byl popsuty, ale nikt im nic nie odda za
    uszkodzonego procka, czy plyty. I ze wiedza ze klienta to nie
    interesuje, ale tak to juz jest w tej branzy...

    Oczywiscie klient chce przynajmniej w ramach gwarancji ten sprzet ktory
    u nich kupil (a wiec zasilacz, plyte i procesor), bo raczej na
    odszkodowanie z tytulu zniszczenia pozostalych rzeczy (dysk, napedy,
    kartka graficzna i sieciowka) to nie ma co liczyc.

    No wiec pytanie - czy faktycznie jesli na paragonie mam kilka czesci, to
    gwarancja obejmuje je "pojedynczo"? Czyli w opisywanej sytuacji serwis
    ma racje?

    Czy mozna zazyczyc sobie wtedy na paragonie jednej pozycji "zestaw
    komputerowy"? Lub jakos inaczej zastrzec, ze kupuje sie caly zestaw, a
    nie "worek czesci"?

    Co w przypadku gdy kupie zasilacz w jednym sklepie, reszte czesci w drugim?

    Ostatnio dosc popularne sa awarie "zestawow", gdzie wybucha kondensator
    na plycie glownej i niszczy rowniez procesor, czasami zasilacz, wiec
    temat moze sie komus przydac.

  • 2. Data: 2005-04-25 17:02:51
    Temat: Re: Gwarancja na calosc, czy na czesci?
    Od: bacek <p...@n...backiel.com.pl>

    Użytkownik Tomasz Pyra napisał:

    > A wiec opowiec zaczyna sie tak, ze ktos kupil w sklepie czesci do
    > komputera.
    > Czyli:
    > -obudowe (z zasilaczem)
    > -plyte glowna
    > -procesor
    > -pamiec

    sam mieszasz
    jaki zestaw
    skoro sam piszesz czesci, 4 czesci
    do zestawu to jeszcze daleka droga
    ale sklep pewnie i tak zestawu nie sprzeda nawet jesli bedzie wszystko
    tylko czesci, bo nie ma raczej kasy na badania aby moc nakleic znaczec
    UE

    co do gwarancji
    to plyte i procesor powinni wymienic
    o ile nie ma np. uszkodzeń fizycznych

    --
    pozdrofionka
    bacek

  • 3. Data: 2005-04-25 17:25:02
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Ostatnio dosc popularne sa awarie "zestawow", gdzie wybucha kondensator

    jak sie ma kiepskiej jakosci zasilacz (Codegen?),
    to niestety tak sie konczy (predzej czy pozniej).

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2005-04-25 17:42:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    rezist.com napisał(a):

    > jak sie ma kiepskiej jakosci zasilacz (Codegen?),
    > to niestety tak sie konczy (predzej czy pozniej).

    No ja to wiem, ale przecietny klient nie wie.
    Ale pytanie jest o to, co bedzie jak juz sie jakis podezpol sypnie
    zabierajac za soba reszte komputera.

  • 5. Data: 2005-04-25 17:52:03
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Ale pytanie jest o to, co bedzie jak juz sie jakis podezpol sypnie
    > zabierajac za soba reszte komputera.

    bo tak naprawde najtrudniej jest udowodnic co sie popsulo
    i od czego -> patrz wieczne watki o skarzeniu STOENu.

    kiedys, w papierach, sprzedawcy umieszczali taka klauzulke:

    fyrma XYZ udzielajac gwarancji na podzespol ABC nie bierze
    odpowiedzialnosci za jego wspolprace z innymi blah blah
    oraz za uszkodzenia powstale z niekompatybilnosci
    komponentow.

    Przynajmniej ja cos takiego pamietam jeszcze z czasow
    ca. 1999, nie wiem jak tera jest

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 6. Data: 2005-04-25 18:32:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    rezist.com napisał(a):

    > bo tak naprawde najtrudniej jest udowodnic co sie popsulo
    > i od czego -> patrz wieczne watki o skarzeniu STOENu.

    No ale w tym przypadku jest to ewidentna wina fabryczna zasilacza.
    W przypadku przepiec zasilacz pada inaczej (no chyba zeby elektrownia
    nagle na dlugo podniosla napiecie dosc znacznie, co jest raczej
    nieprawdopodobne).
    Zreszta sam serwis uznal ze zasilacz sie kwalifikuje do wymiany w ramach
    gwarancji.
    Problem jest tylko taki, ze uznal ta gwarancje tylko na zasilacz.

    Dla reszty czesci przyjmuje wersje "podlaczyl to pan do zepsutego
    zasilacza - nie nasza sprawa".

> [...]
    > oraz za uszkodzenia powstale z niekompatybilnosci
    > komponentow.
    >
    > Przynajmniej ja cos takiego pamietam jeszcze z czasow

    Tak... jest to zrozumiale, bo jak sklep sprzedaje zasilacz za 60zl, to
    nie moze odpowiadac za to, ze ktos sobie podlazyl do tego zasilacza
    urzadzenie medyczne warte 1.000.000zl i to urzadzenie mu padlo na skutek
    uszkodzenia zasilacza.
    A raczej IMHO odpowiadac bedzie, ale do wysokosci 60zl.

    Natomiast jak sklep sprzedaje mi urzadzenie warte 1.000.000zl i zasilacz
    do tego konkretnego urzadzenia za 60zl, to jednak jest to rodzaj zestawu
    i jak z winy tego zasilacza padnie mi cale urzadzenie, to chyba nalezy
    sie wymiana.

    Bo idac tym tropem mozna zaczac sprzedawac inne rzeczy jako sume
    elementow i to takich na poziomie "oporniczek, tranzystorek, srubka".

    Jak komus sie rozwali silnik w samochodzie z powodu urwania paska
    rozrzadu, to w ramach gwarancji dostanie... nowy pasek rozrzadu.

  • 7. Data: 2005-04-25 20:37:07
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 25 Apr 2005 18:46:01 +0200, Tomasz Pyra naskrobał(a):

    > Dostal na to rachunek (z wyszczegolnieniem czesci), brak kart
    > gwarancyjnych itp (bo podstawa gwarancji ma byc paragon).

    czyli masz gwarancję ustną o nieustalonej treści - gratulacje.

    > Dysk, napedy, karte graficzna, sieciowki i inne podzespoly mial ze
    > swojego poprzedniego komputera.

    oki

    > Sprzet dziala jakies 2-3 m-ce po czym wysiada.
    > Okazuje sie, ze wysiadl zasilacz - i to w taki sposob, ze zamiast 5V
    > podal napiecie 4x wyzsze.

    sprawdziłeś to miernikiem?

> [...]
    >
    > Zasilacz byl odpowiedniej mocy do tego co bylo do niego podlaczone (z
    > zapasem), byla to wiec ewidentna wina zasilacza (czego sie serwic nie

    bardzo możliwe

> [...]
    >
    > Zaniosl zwloki komputera do serwisu, gdzie radosnie zakomunikowano mu ze
    > moga mu w ramach gwarancji wymienic zasilacz.

    mogli tak zrobić - przecież masz gwarancje o nieustalonej treści.

    > Wytlumaczyli ze kupil kazda czesc osobno, ze zepsul sie zasilacz i oni
    > moga wymienic zasilacz i ze odpowiadaja tylko do wartosci zasilacza.

    patrz wyżej

> [...]
    >

    > No wiec pytanie - czy faktycznie jesli na paragonie mam kilka czesci, to
    > gwarancja obejmuje je "pojedynczo"? Czyli w opisywanej sytuacji serwis

    patrz wyżej

    > Czy mozna zazyczyc sobie wtedy na paragonie jednej pozycji "zestaw
    > komputerowy"? Lub jakos inaczej zastrzec, ze kupuje sie caly zestaw, a
    > nie "worek czesci"?

    ale kupiłeś pojedyńcze elementy za cholore nie tworzące działającej całości

    > Co w przypadku gdy kupie zasilacz w jednym sklepie, reszte czesci w drugim?

    to że jak otrzymujesz ustną gwarancje że "siem naprawi" to sam widzisz co
    się dzieje

    > Ostatnio dosc popularne sa awarie "zestawow", gdzie wybucha kondensator
    > na plycie glownej i niszczy rowniez procesor, czasami zasilacz, wiec
    > temat moze sie komus przydac.

    1. NIe korzystaj z gwarancji ale z niezgodności z umową k-s
    2. W przypakdu zniszczeń przysługuje ci odszkodowanie na zasadach ogólnych
    z KC. Przy zasilaczu nie jest to super skomplikowane aby wykazać że jak
    idze po lini 12V -> 60V to wszystko płonie oraz wskazać stosowną normę
    PN/EU dotyczącą dopuszalnej tolerencji napięć w tego typu urządzeniach.
    Dodajmy że cały sprzet PC to jedna wielka norma.
    Pytanie tylko kogo pozwać o odszkodowanie producenta czy sprzedawce :>
    Chyba sprzedawce a on będzie miał regres jak coś.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 8. Data: 2005-04-25 21:35:53
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Sebol napisał(a):
    > Dnia Mon, 25 Apr 2005 18:46:01 +0200, Tomasz Pyra naskrobał(a):

    > czyli masz gwarancję ustną o nieustalonej treści - gratulacje.

    Nie ja, a jakis hipotetyczny kumpel kumpla :)
    No ale to nieistotne.

    A co zmieni jesli bede mial typowa karte gwarancyjna, czyli tabelka,
    gdzie mam nazwe elementu, numer seryjny i okres trwania gwarancji?
    Po jednym wierszu dla kazdego podzespolu.

    Na dole podana sa ogolne warunki typu "czas naprawy - 21 dni,
    przedluzenie w razie koniecznosci sprowadzenia, serwis nie odpowiada za
    dane itp itd... w sprawach nieuregulowanych stosuje sie przepisy KC".
    Tak wyglada 99% kart gwarancynjych.

    Ja wiem ze mozna podpisac sobie swoja wlasna umowe ze sprzedwaca, tylko
    raczej nikt tego nie robi.

    > sprawdziłeś to miernikiem?

    No ktos tam to sprawdzil - mniejsza o to kto, w kazdym razie zasilacz
    tak sie zachowywal.

    > mogli tak zrobić - przecież masz gwarancje o nieustalonej treści.

    No ale chyba jakis poziom gwarantuje ustawa?
    Jak kupuje sobie buty, to tez nie podpisuje zadnej karty gwarancyjnej, a
    mam jednak prawa gwarancyjne na zasadach opisanych w ustawie.

    > ale kupiłeś pojedyńcze elementy za cholore nie tworzące działającej całości

    Czy na pewno?
    Kupuje sie te elementy w jakims konkretnym celu - zbudowania z nich tej
    calosci. Nawet w tym sklepie to poskladali do kupy.
    Co wiecej - niektore sklepy nawet plombuja obudowe i pomimo ze na
    paragonie sa czesci, to w karcie gwarancyjnej pisze ze zerwanie plomby z
    obudowy skutkuje utrata gwarancji...

    > to że jak otrzymujesz ustną gwarancje że "siem naprawi" to sam widzisz co
    > się dzieje

    No nie ze "siem naprawi", tylko cos tam chyba gwarantuje ustawa.
    Pytanie tylko, czy gwarantuje naprawe calosci, czy tylko jednego
    elementu od ktorego wszystkie sie zaczelo?

    > 1. NIe korzystaj z gwarancji ale z niezgodności z umową k-s

    No ale plyta glowna i procesor byly jak najbardziej zgodne z umowa k-s.

> [...]
    > Pytanie tylko kogo pozwać o odszkodowanie producenta czy sprzedawce :>
    > Chyba sprzedawce a on będzie miał regres jak coś.

    A tu z koleji wynikalo by, ze sprzedawca/producent ponosi jakies wielkie
    ryzyko sprzedajac cokolwiek.
    Mozna sobie wyobrzic sytuacje, gdzie do zasilacza za 200zl ktos podlacza
    bardzo drogi sprzet komputerowy, wart powiedzmy 20000zl. Sprzet idzie z
    dymem i co? Odszkodowanie sie nalezy w wysokosci 20000zl?

  • 9. Data: 2005-04-25 21:52:22
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]
    > przedluzenie w razie koniecznosci sprowadzenia, serwis nie odpowiada za
    > dane itp itd... w sprawach nieuregulowanych stosuje sie przepisy KC".

    cóż, nie jest gwarancją dla konsumenta oświadczenie, które nie określa
    obowiązków gwaranta
    można by interpretować, że skoro określono czas naprawy, to obowiązkiem
    jest właśnie naprawa, ale nie wiadomo co by z tego wyszło
    z odesłaniem do kc tez mógłby być problem, bo do jakich przepisów? co
    prawda są w nim przepisy o gwarancji, ale w sprzedaży konsumenckiej
    zostały wyłączone
    ogólne odesłanie do kc raczej nie oznacza odesłania do nich, tylko do
    przepisów mających i tak zastosowanie, bez względu na to czy jakieś
    odesłanie w umowie jest, czy też nie ma
    co innego gdyby wyraźnie wskazano art.577-581 kc

    > No ktos tam to sprawdzil - mniejsza o to kto, w kazdym razie zasilacz
    > tak sie zachowywal.

    dlaczego tak się zachował?
    gwarancja może, ale nie musi obejmować takie usterki
    odpowiedzialność ustawowa (patrz niżej) - zależy od przyczyny, przypadku
    nie obejmuje

    > No ale chyba jakis poziom gwarantuje ustawa?
    > Jak kupuje sobie buty, to tez nie podpisuje zadnej karty gwarancyjnej, a
    > mam jednak prawa gwarancyjne na zasadach opisanych w ustawie.

    nie, nie masz prawa
    czym innym jest gwarancja, czym innym ustawowa odpowiedzialność z tytułu
    rękojmi albo odpowiedzialności za niezgodność z umową (dla konsumentów)
    co więcej, obecnie w sprzedaży konsumenckiej nie ma przepisów
    regulujących gwarancję

    > Czy na pewno?
    > Kupuje sie te elementy w jakims konkretnym celu - zbudowania z nich tej
    > calosci. Nawet w tym sklepie to poskladali do kupy.

    A możesz to udowodnić?

    > Co wiecej - niektore sklepy nawet plombuja obudowe i pomimo ze na
    > paragonie sa czesci, to w karcie gwarancyjnej pisze ze zerwanie plomby z
    > obudowy skutkuje utrata gwarancji...

    To wtedy można się zastanawiać jaką umowę zawarłeś i na co została
    udzielona gwarancja.

    > No nie ze "siem naprawi", tylko cos tam chyba gwarantuje ustawa.
    > Pytanie tylko, czy gwarantuje naprawe calosci, czy tylko jednego
    > elementu od ktorego wszystkie sie zaczelo?

    wracamy do początku - umowa (weź pod uwagę możliwość udowodnienia)
    obejmowała poszczególne elementy - paragon, czy całość?

    KG

  • 10. Data: 2005-04-25 22:33:15
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 25 Apr 2005 23:35:53 +0200, Tomasz Pyra naskrobał(a):

> [...]
    > przedluzenie w razie koniecznosci sprowadzenia, serwis nie odpowiada za
    > dane itp itd... w sprawach nieuregulowanych stosuje sie przepisy KC".

    no to wg. tych danych obowiązuje gwarancja.

    > No ale chyba jakis poziom gwarantuje ustawa?
    > Jak kupuje sobie buty, to tez nie podpisuje zadnej karty gwarancyjnej, a
    > mam jednak prawa gwarancyjne na zasadach opisanych w ustawie.

    przykro mi ale nie.

> [...]
    > Co wiecej - niektore sklepy nawet plombuja obudowe i pomimo ze na
    > paragonie sa czesci, to w karcie gwarancyjnej pisze ze zerwanie plomby z

    powtórze: co pisze w gwarancji?

    > No nie ze "siem naprawi", tylko cos tam chyba gwarantuje ustawa.
    > Pytanie tylko, czy gwarantuje naprawe calosci, czy tylko jednego
    > elementu od ktorego wszystkie sie zaczelo?

    przykro mi NIC nie gwarantuje ustawa.

    > No ale plyta glowna i procesor byly jak najbardziej zgodne z umowa k-s.

    Ale zasilacz nie był.

    > A tu z koleji wynikalo by, ze sprzedawca/producent ponosi jakies wielkie
    > ryzyko sprzedajac cokolwiek.

    Rozumiem że ci go szkoda? to płać sam i płacz.

    > Mozna sobie wyobrzic sytuacje, gdzie do zasilacza za 200zl ktos podlacza
    > bardzo drogi sprzet komputerowy, wart powiedzmy 20000zl. Sprzet idzie z
    > dymem i co? Odszkodowanie sie nalezy w wysokosci 20000zl?

    Producent odpowiada za spełnienie określonych norm które są zwykle wprost
    określone w dokumentacji technicznej i na urządzeniu - dla zasilacza są to
    conajmniej napiecia i max. moc/prąd na poszczególnych liniach. Co do
    odpowiedzalności sprzedawcy to się nie bede wypowiadał bo nie wiem czy
    przenosi się na niego automatycznie. Tak czy inaczej nie roń łez bo kiedyś
    wymyślono agencje ubezpieczeniowe które ne takie stawki widziały na
    polisach.