  • Data: 2004-03-17 17:44:39
    Temat: Re: Gwałt - czy można jeszcze coś zrobić
    Od: "Robert.K." <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Magik" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:c37t5v$sgr$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > właśnie sie dowiedziałem ze bliska mi osoba została zgwałcona, gwałt miał
    > miejsce dawno bo prawie rok temu został dokonany na 16 letniej dziewczynie
    > przez 17-18 letniego chłopaka. Gwałt nie został nigdzie zgłoszony. mam
    takie
    > pytanie czy mozna jeszcze cos próbować zdziałać gdzieś to zgłośić, czy
    > pozostaje zwykłe spuszczenie wpierdolu temu komuś????
    >
    > za udzielone informcje z góry dziekuję
    > pozdrawiam -Magik

    Co rozumiesz przez ,,gwalt'' ? Wbrew pozorom jest to dosc
    istotne. Przestepstwo z art. 197 §1 jest scigane na wniosek
    i gdy pokrzywdzona ( lub jej przedstawiciel ustawowy ) takiego
    nie zlozy organy scigania , nawet wiedzac o przestepstwie nie moga
    nic zrobic. Uplyw czasu jaki minal od chwili popelnienia czynu ma pewne
    znaczenie , lecz nie popadalbym w pesymizm. Oczywiscie po takim okresie
    czasu nie ma mowy o obdukcjach itp , lecz pozostaja jeszcze inne dowody,
    w tym najwazniejszy - zeznania pokrzywdzonej. Od Sadu zalezy ocena ich
    wiarygodnosci zwlaszcza w kontekscie faktu , ze do zawiadomienia
    o przestepstwie minal rok. Sad oceni , czy pokrzywdzona ma powody , aby
    falszywie oskarzac ( zemsta , konflikt , jakies wzgledy finansowe ) oraz to
    czy znajduje logiczne wytlumaczenie fakt , ze do tej pory nie zawiadomila
    organow scigania ( wstyd , obawa przed oskarzonym ). Zaden przepis nie
    naklada obowiazku aby dokonala takiego zgloszenia ( zalezy to od niej)
    ja i nie ogranicza go terminem ( poza przedawnieniem ).
    Pozdr