  • Data: 2004-01-06 23:18:23
    Temat: Re: Gotówka w DG czyli czynny żal w KK.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0401062331290.-129791867@k6-2.por
    tezjan.zabrze.pl...

    > Nie wadzi przy dokonywaniu porównań.
    > Niezłożenie w terminie np. PIT-4 też jest powodem do ukarania
    > "samym w sobie" mimo braku szkody jakiejkolwiek (zresztą AFAIK
    > za "niezłożenie" czegokolwiek w zakresie DG USy kasują równo),
    > a "czynnym żalem" (podatkowym) można się wybronić.
    > Pytam - dlaczego nie ma podobnego mechanizmu "w ogóle" ?

    Najprościej by było odpisać, że tak ustanowił ustawodawca. Mnie się
    wydaje, że o ile w podatkach chodzi głównie o kasę dla Skarbu Państwa i
    jak Skarb nie ucierpi, to tak naprawdę wszystkim to wisi, to w tych innych
    wykroczeniach mogło by dojść do paradoksalnych sytuacji.

    Żulik zrobi kieszonkę i poleci sam na siebie donieść. Ukarać go nie można.
    Oczywiście pokrzywdzony może go wówczas pozwać cywilnie, ale i tak nic nie
    dostanie, bo sprawca jest niewindykowalny. Po za tym, to pewnie miało by
    ograniczone zastosowanie w praktyce. Ten przepis karny od którego
    wyszliśmy, to jest taki bodaj jedyny, co to ewentualnie w praktyce ktoś
    się cofa do tyłu. W przeważającej większości wypadków wykroczenie jest
    ujawniane na gorącym uczynku. I nie ma tu miejsca na czynny żal. Nie wiem
    jakby to działało, ale ja coś wątpię w te tabuny kierowców zgłaszających
    się dobrowolnie z oświadczeniem, że przekroczyli dozwoloną prędkość. I
    czemu by to miało służyć?

    W wykroczeniach czynny żal jest ujęty trochę inaczej. Nie podlega karze za
    usiłowanie, kto dobrowolnie odstąpił od czynu lub zapobiegł skutkowi
    stanowiącemu znamię czynu zabronionego. (art. 11 kw) A zatem jest on
    możliwy tylko na etapie usiłowania i nie powoduje, że wykroczenia nie ma,
    a jedynie że sprawca nie podlega karze. To taki drobny niuans. Niuans może
    przy wykroczeniu mający małe znaczenie, ale w wypadku przestępstwa
    niekiedy kardynalne, bowiem oskarżony zostaje uznany winnym i choć nie
    orzeka się kary, to jest z punktu widzenia prawa karany ze wszystkimi
    wynikającymi z tego konsekwencjami.