  • Data: 2006-07-03 23:11:59
    Temat: Re: GLS->PESEL po raz kolejny....
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    akala [###a...@o...pl.###] napisał:

    > to że nr dowdu jest niepowtarżalny to prawda ,ale:
    > 1. jest to tylko i wyłącznie nr druku i aby z tego nr uzykać jakie
    kolwiek
    > dane należy zwrócić się do organu ,który go wydał:

    Nie prawda. Każda instytucja mająca dostęp do Terenowej Bazy Danych
    może ustalić z łatwością komu wydano dany numer dowodu osobistego

    > 2 dowód osobisty możesz zmieniać wiele razy w ciągu życia a nawet w
    ciągu
    > roku : zgubiłeś ,ukradli ,uległ zniszczeniu itp:

    I co z tego? Poprzednie numery pozostają w ewidencji i nadal
    jednoznacznie identyfikują osobę.

    > 3.Rzecznik Praw obywatelskich uznał ,że nr dodu osobistego nie jest
    > "daną" niezbędną do identyfikacji osoby

    No i czego to ma być dowodem? PESEL też nie jest daną niezbędną.
    Istnieje cały szereg osób - obcokrajowców - którzy PESEL w ogóle nie
    mają, a ich tożsamość podczas pobytu w Polsce można ustalić.

    > 4.PESEL jest "daną" z której osoba uzyskująca taką "daną"
    natychmiast zna
    > twoją datę urodzenia,czego nie może uzyskać z nr dowodu osobistego i
    PESEL
    > jest przypisany raz na całe życie.

    No i co mu z tej cennej informacji przyjdzie? Zwłaszcza, że jeśli ma
    Twój dowód osobisty w ręce, to na datę urodzenia może sobie spokojnie
    zerknąć.

    > 5.Mając takie dane kurier:
    > nazwisko i imię
    > adres zamieszkania
    > datę urodzenie/ Nr PESEL/
    > no i czasami Nr dowodu osobistego - to co nie uważasz ,że to trochę
    za
    > dużo ?,

    Jak nie było PESEL, to się wpisywało jeszcze imię ojca. Pojęcie dużo /
    mało jest pojęciem względnym.

    > a teraz co do potwierdzenia tego Nr PESEL - to własnie to ,że
    > kurjer ,ani jegpo firma nie może potwierdzić lub sprawdzić taki
    numer to
    > własnie "cały dowcip" ,bo skoro nie może potwierdzić to w jakim celu
    > zbiera?.

    I to jest jedyne sensowne pytanie. Ale po przemyśleniu myślę, że im to
    jest potrzebne do kontrolowania kurierów.

    > No właśnie ale po co ma potwierdzać skoro do nazwiska i innych
    > dany dopisze sobie Nr spisany na pewno poprawny z dowodu osobistego.

    Uważam, że nie masz racji. Konieczność wpisania numeru PESEL wymusza
    na kurierze to, że musi on wziąć do ręki dowód osobisty osoby, której
    paczkę dostarcza. Numeru PESEL z powietrza nie wpiszesz, bo masz 90%
    szansy, że nie przejdzie testu na cyfrę kontrolną. Oczywiście można
    wziąć byle kalkulator cyfr z sieci, wpisać pierwsze 10 cyfr z głowy i
    dopasować 11. Ale my czynimy założenie, że kurier z lenistwa czy
    niedbalstwa nie sprawdza tego dokumentu. No to prościej mu sprawdzić,
    niż potem kombinować. Zwłaszcza, że w wypadku stałych klientów gdzieś
    ten PESEL jest już w bazie i ktoś się może zainteresować, że z pozoru
    ta sama osoba ma wiele numerów PESEL. Więc to wbrew pozorom ma głęboki
    sens logiczny. Tego numeru z numerem dowodu osobistego nie zrobisz, bo
    on nie ma cyfry kontrolnej, a i nie jest stały - jak to celnie
    zauważyłeś.

    > Szanowny kolego zapewniam cię,że doskonale wiem co piszę.Proponuję
    > dokładnie przemyśleć ten problem

    No właśnie :-)