    From: "GB" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Emerytury mundurowe
    Date: Thu, 31 Dec 2009 12:34:21 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Aktualnie rocznie odchodzi na emeryture średnio 1000-2000 funkcjonariuszy
    > policji, w tym w grupa o wysludzie 15-20 lat to zawsze mniej niż 8%
    > odchodzących na emeryturę czyli 80-160 funkcjonariuszy.

    Skąd masz dane? Wg danych rocznie odchodzi na emeryturę ok. 6 tysięcy
    funkcjonariuszy (za:
    www.policja.pl/portal/pol/274/8267/Stan_zatrudnienia
    _w_2007_r.html ), czyli 3-6
    razy więcej niż wg Ciebie (przyjmując nawet że 8% jest OK)

    A to tylko policja - dodaj jeszcze wojsko, gdzie na wcześniejsze emerytury
    przechodzi wg mnie sporo więcej więcej (standardowo np. większość kierowców,
    którzy w woju zrobili wszelkie możliwie kategorie), straż pożarną, i ileś tam
    rodzajów służb. Myślę że 20 tysięcy emerytów w sumie się uzbiera, natomiast
    młodych ze względu na wojsko będzie więcej niż 8%. Szacując na 10% dla okrągłych
    sum mamy 2000 młodych emerytów rocznie. Mało? Na pierwszy rzut oka tak, ale weź
    pod uwagę że gość który przejdzie na emeryturę w wieku 35 lat ma przed sobą
    ponad 40 lat jej pobierania. Czyli w 2009 ZUS musi wypłacać takie emerytury
    parudziesięciu tysiącom emerytów którzy przeszli na nie np. w latach 70-tych,
    80-tych, 90-tych, itd. Dalej mało?

    Poza tym zmiana z 15 do 20 lat to wg mnie tylko pierwszy krok w dobrym kierunku.
    Oszczędności będą mniejsze niż gdyby od razu zlikwidować przywileje (dla nowo
    przyjmowanych), ale chyba żaden rząd nie chce ryzykować takiego posunięcia.

    A z punktu widzenia logiki - wspomniany kierowca wojskowy nie ma wcale bardziej
    wyczerpującej pracy od normalnego, a nawet mniej stresującą (no chyba że go
    skierują na misję), więc czemu ma w ogóle przechodzić na emeryturę wcześniej niż
    jego cywilny odpowiednik?

    Podobnie z policją, nie widzę w jaki sposób 15 czy 20 lat siedzenia za biurkiem
    (sorry, ale uświadczyć policjanta poza komendą to rzadkość) miałoby uczynić z
    kogoś niezdolnego do dalszej pracy (czyli, przypominam, do dalszego siedzenia za
    biurkiem).