    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Eksmisja osoby bez meldunku i bez umowy najmu ?
    Date: Mon, 22 Dec 2003 15:27:39 +0100

    Użytkownik "Paweł Baranowski" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:zCzFb.183305$dt3.117243@news.chello.at...

    > Po, albo przed. Czasem, jak już się doniesie o popełnieniu przestępstwa,
    > nikomu już nie zależy na tym, by "sprawę wyprostować".

    Toteż stąd moja propozycja uprzedniego wysłania pisma do gościa
    informującego go o naszym zamiarze. Być może po zawiadomieniu już mu nie
    będzie zależeć na tym niezawiadamianiu, ale jak dostanie 6 miesięcy
    pozbawienia wolności w zawieszeniu i pod warunkiem samodzielnego
    opuszczenia lokalu, to jego samozaparcie może ulec złagodzeniu.

    > No właśnie, zbyt mała jest wiedza nasza czerpana z postu Olekka, by
    wiedzieć
    > co tak naprawdę się stało, a Ty, bez ogródek - wsadzić gości do ciupy;)
    > Myślę, że bez wiedzy jakie były rozmowy obu stron przy wprowadzaniu
    gości do
    > mieszkania, dlaczego nie doszło do zawarcia umowy, co twierdzą w tej
    chwili
    > "nieproszeni goście" nie bardzo istnieje jedna słuszna droga, którą
    Olekkowi
    > można wskazać.

    No ale wiedzy wzbogacić w żaden sposób nie mogę. A wszczęcie postępowania
    w pierwszych tygodniach sprawę wyklaruje i będzie wiadomo, na czym stoimy.
    Czy gość sam uciekł, czy na przykład upadł i będzie nam teraz telewizję
    ściągał przy próbie eksmisji. Tak mi się przypomniało w związku z tą
    eksmisją. W Krakowie kilkanaście lat temu przez kilka lat jeden
    mieszkaniec zaprzyjaźnionego kraju arabskiego mieszkał z żoną i garstką
    dzieci w akademiku, choć studentem już nie był od dawna. I nie było
    sposobu, by go wyprosić, choć za pokój nie płacił. Jak tylko ktoś próbował
    robić jakieś ruchy, to wzywał RMF, Radio Kraków, Telewizję i takie te inne
    organizacje i krzyczał z okna, że w Polsce nie lubią murzynów. I tak w
    kółko. Nawet, jak akademik remontowali, to on jeden tam został. Potem
    skończyłem studia i nie wiem co z nim zrobili.

    > To już lepiej ich postraszyć taką możliwością;)

    A to faktycznie dobra propozycja. Przesyłając to pismo z dodatkowym
    terminem umieścić wzmiankę, że powiadomi prokuraturę. Faktycznie patrzę
    teraz w wątek i zapomniałem o tym. Oczywiście, może to już wystarczy.

    > Ale sprawa rozwiązuje się w 2-3 dni, albo w jedną, albo w drugą stronę.

    Ale jak zgodnie z prawem Policja go nie wyrzuci - a jak pisałem nie
    powinna - to facet może usztywnić pozycję. Pomyśli, że skoro policja mu
    rację przyznała, to ma rację.

    > Albo dzierżycielem;) Z podanego stanu faktycznego nic nie wynika.

    Ale dla stanu prawnego to ma niewielkie znaczenie. W każdym razie w
    posiadacie wszedł quasi legalnie, to znaczy nie w wyniku jakiegoś nagłego
    zamach. Oczywiście imputuje mu, że w wyniku oszustwa, ale to pod
    interwencję raczej nie podchodzi.

    > Sam straszak w postaci zarządzenia wykonania kary jest fajny, tyle,
    że...
    > jeśli nawet zostanie zarządzona, to goście idą do paki, a Olekk zostaje
    > zajętym mieszkaniem.

    Nie spodziewam się, by facet w desperacji dał się zamknąć, zamiast
    wyprowadzić. No ale nic nie szkodzi na przeszkodzie, by założyć sprawę
    cywilną i złożyć zawiadomienie o przestępstwie.

    > Tak lub nie. Sąd cywilny nie jest związany ustaleniem sądu karnego co do
    > kwalifikacji prawnej umowy cywilnej.

    Nie jest, to prawda. Ale jak sąd karny orzeknie, że tamten wszedł w
    posiadanie mieszkania w wyniku przestępstwa, to sądowi cywilnemu nie
    zostanie nic innego, jak nakazać zwrot utraconej rzeczy, czyli w tym
    wypadku nakazać eksmisję.

    > To nie prawo do tajemnicy, ale zakaz "nakłaniania do przestępstwa";)
    > Istnieje bowiem pewien sposób, który Olekk może wykorzystać, jednakże
    ten
    > jest na granicy (co najmniej) prawa. Fakt, że prawdopodobnie niewiele mu
    się
    > stanie. Tym niemniej jednak ja takiego sposobu podać nie mogę.
    >
    > OK. Masz przy takim założeniu możesz mieć rację. Tylko po co, na etapie
    > puszczenia weksla w ruch, zastanawiać się czy to zaliczka/zadatek. Nie
    tu
    > jest chyba jednak pies pogrzebany.

    Nie, to akurat ma znaczenie. Bo jeśli potraktujemy to jako zaliczkę na
    cenę sprzedaży, a do umowy nie dojdzie, to powinniśmy mu tę zaliczkę
    zwrócić. A zatem nie ma sensu robić całego kołowrotu z windykacją weksli
    tylko po to, by w rezultacie tamtemu oddać gotówkę.

> [...]
    > 1. jaka była treść umowy przy wpuszczeniu gości do mieszkania,
    > 2. dlaczego dał klucze obcym ludziom,
    > 3. dlaczego nie doszło do zawarcia umowy sprzedaży,
    > 4. czy coś bliżej wiemy skąd się "nieproszeni goście" wzięli, cokolwiek
    > ich stanie finansowym itp.
    > 5. no i na końcu - jak wygląda weksel
    >
    > Myślę, że dopiero to przybliżyłoby nas do rozsądnych odpowiedzi na
    pytanie
    > co z fantem robić. Ja bym w pierwszej kolejności pogadał. "Zaproponował"
    > wyniesienie się, bo jak nie to, w istocie, policja/prokuratura.
    Przygotował
    > sobie dwojakiego rodzaju możliwości: cywilnoprawne i karnoprawne.
    Oczywiście
    > pisząc "pogadał" mam na myśli również wysłanie pisma wzywającego do
    wydania
    > lokalu.

    Ja na grupie zazwyczaj czynię założenie, że jeśli ktoś nie pisze, że coś
    jest to tego nie ma. Pytający nie napisał, że jest umowa przedwstępna czy
    jej jakiś pisemny surogat, więc zakładam że było na gębę i na papierze nic
    nie ma. Klucze pewnie dał, bo mieli kupić mieszkanie za kilka dni. Jak z
    innego powodu, to zakładam, że byłby uprzejmy nas o tym powiadomić. To,
    dla czego tamten nie chce kupić mieszkania ma drugorzędne znaczenie, o ile
    założymy że pytający może i chce je sprzedać i nie ma po jego stronie
    jakiś kłopotów. No przecież nie zawracał by nam głowy, gdyby to była jego
    wina, że sprzedać się nie da. Pochodzenie nieproszonych gości w mojej
    ocenie pozostaje bez znaczenia. Mogą być z innej planety, albowiem zgodnie
    z prawem międzynarodowym do nieruchomości stosuje się prawo miejsca
    nieruchomości. A co do weksla - zakładam że jest to normalnie wyglądający
    weksel i prawidłowo wypełniony. Jak tak nie jest, to faktycznie nie da się
    nim posłużyć jako wekslem, ale to wydaje mi się już oczywiste. I wszystkie
    moje poprzednie wypowiedzi były pod powyższymi założeniami.