  • 1. Data: 2011-12-27 19:58:48
    Temat: Dziedziczenie ustawowe - do której linii?
    Od: Mario <m...@g...pl>

    Witam

    Czy jest jakies ogranicznie jesli chodzi o dziedziczenie ustawowe w
    sytuacji gdy nie mialo miejsca postepowanie o stwierdzenie nabycia
    spadku? Osoba X posiada 50% wlasnosci nieruchomosci... umiera...
    dziedzicza zona i dzieci.... Umiera dziecko.... dziedzicza po nim
    malzonek dziecka i wnuki X'a... czy teraz gdy umrze wnuk X'a to
    dziedzicza po nim jego dzieci?

    Zakladamy, ze nikt nie odrzucil spadku ani na jakimkolwiek etapie nie
    bylo postepowania o stwierdzenie nabycia czy tez testamentu...

    W skrocie: czy w takiej sytuacji dziedziczy sie "bez konca" czy tez np.
    do trzeciej/czwartek/n-tej linii?

    Pozdrawiam
    Mario

  • 2. Data: 2011-12-27 20:52:49
    Temat: Re: Dziedziczenie ustawowe - do której linii?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/27/2011 1:58 PM, Mario wrote:
> [...]
    > dziedzicza zona i dzieci.... Umiera dziecko.... dziedzicza po nim
    > malzonek dziecka i wnuki X'a... czy teraz gdy umrze wnuk X'a to

    tak

> [...]
    > bylo postepowania o stwierdzenie nabycia czy tez testamentu...
    >
    > W skrocie: czy w takiej sytuacji dziedziczy sie "bez konca" czy tez np.

    bez konca

    po spadek w momencie smierci spadkodawcy jest juz własnościa spadkobierców.
    Tylko papierka na to nie ma.

  • 3. Data: 2011-12-29 23:23:51
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > On 12/27/2011 1:58 PM, Mario wrote:
    (...)

    > po spadek w momencie smierci spadkodawcy jest juz własnościa
    > spadkobierców.
    > Tylko papierka na to nie ma.

    Chyba się mylisz,- w chwili smierci spadkodawcy spadkobiorca wg mnie nabywa
    zaledwie prawo do objęcia w posiadanie spadku. Może z tego prawa skorzystac
    (i wówczas dopiero stAJE SIĘ WŁASCICIELEM SPADKU), albo zrezygnować z tego
    prawa (i wówczas, wbrew twojej opinii, ani przez chwilę spadek nie jest
    własnościa spadkobierców). Może tez ze swojego prawa skorzystać w częsci i
    wówczas pewna część spadku ani na chwilę nie staje się jego własnoscią.

  • 4. Data: 2011-12-29 23:31:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/29/2011 5:23 PM, p 47 wrote:

> [...]
    > chwilę spadek nie jest własnościa spadkobierców). Może tez ze swojego
    > prawa skorzystać w częsci i wówczas pewna część spadku ani na chwilę nie

    Art. 924. Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    Art. 925. Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

    Co sie dzieje pomiedy datą śmierci, a datą odrzucenia spadku?

    w miejsce odrzucającego spadek wchodzą inni i to oni dostają spadek z
    datą "wstecz".
    tak wiec jest tak jak powiadasz, po odrzuceniu nigdy się nie było
    właścicielem spadku, ale przed odrzuceniem i owszem.

  • 5. Data: 2011-12-30 00:08:53
    Temat: Re: Re: Dziedziczenie ustawowe - do której linii?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Dec 2011, p 47 wrote:

> [...]
    > prawa (i wówczas, wbrew twojej opinii, ani przez chwilę spadek nie jest

    Problem stanowi mało intuicyjny mechanizm "mocy wstecznej", dopuszczalny
    we wcale niemałej liczbie przypadków w prawie cywilnym.
    Taki prawny Kot Schroedingera, superpozycja stanów: do momentu uzyskania
    oświadczenia nie wiadomo, czy żywy, czy martwy, ale po uzyskaniu wiedzy
    już wiadomo, że żywy lub martwy od wcześniejszej, konkretnej daty :>

    > Może tez ze swojego prawa skorzystać w częsci

    Ale "częściowość" jest bardzo restrykcyjnie ograniczona w 1014.3:
    "Poza wypadkami przewidzianymi w paragrafach poprzedzających spadkobierca
    nie może spadku częściowo przyjąć, a częściowo odrzucić".
    Raptem dwa krótko opisane przypadki.

    pzdr, Gotfryd