    From: poszukiwacz <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Działka
    Date: Wed, 10 Apr 2013 14:08:24 +0200

    4CX250 wrote:
    > Jest działka rolna, współwłasność trzech osób. Jedna osoba ma swoją
    > część działki zajętą przez ZUS z powodu nieuregulowanych składek.
    Czy w księdze wieczystej jest już ostrzeżenie o egzekucji wpisane
    - w dziale III kw ?
    ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html

    > Czy
    > jest jakieś realne zagrożenie dla pozostałych właścicieli w postaci
    > zlicytowania tej części zadłużonej
    Licytacji będzie podlegał udział 1/3 w działce rolnej. Dokładny
    ułamek udziału dłużnika jest opisany w księdze wieczystej.

    > a następnie jakiegoś sposobu pozbycia
    > się nas z współwłasności sądownie?
    To dopiero nowy współwłaściciel - czyli nabywca udziału - może
    wnieść pozew o zniesienie współwłasności i podział gruntu.
    Najpierw komornik powinien zawiadomić pozostałych współwaścicieli
    o możliwości skorzystania z prawa pierwokupu - za taką samą cenę
    jaką uzyska wygrany licytant. (art. 1069 kodeksu postępowania
    cywilnego).

    Albo jeszcze inne wyjście - w Art. 8672. KPC nie widzę
    zastrzeżenia aby w przetargu nie mógł uczestniczyć współmałżonek
    rodzeńśtwa dłużnika więc możesz podstawić swoją żonę jako
    licytanta. Tylko nie mam pewności czy to będzie wtedy nabycie do
    majątku odrębnego współmałżonka czy wspólnego? Czy bez takich
    deklaracji?

    > Podobno przy niskich wartościach
    > działki (lub jej części) nie licytuje się bo się po prostu nie opłaca.
    Nie ma takich zasad, nawet 10 metrów kwadratowych jest coś warte.
    Zobacz www.licytacje.komornik.pl/Notice/Details/57826

    > Drugie ryzyko jest takie że nie wiadomo ile jeszcze ta osoba pożyje bo
    > swoje lata już ma. Jak jego spadkobiercy nie przejmą spadku bo nie będą
    > chcieli spłacać długów to co? Część działki przejmie skarb państwa?
    Jeśli przed śmiercią nikt nie kupi udziału na licytacji i jeśli
    wszyscy krewni odrzucą spadek (włącznie z dziadkami i wnuczkami)
    to wtedy udział ten przejmie gmina ostatniego miejsca
    zamieszkania spadkodawcy.