    From: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dowod osobisty, paszport, prawo jazdy
    Date: Tue, 30 Jan 2007 13:05:23 +0100

    Lukasz napisał(a):

    > Nie masz racji. Np. zdaje się Holandia wprowadziła niedawno obowiązek
    > posiadania przy sobie zawsze dowodu. Za brak każą mandatem.

    I to jest regresja! Na świecie zaczyna się paniczny strach przed
    zamachami terrorystycznymi- właśnie o wzbudzenie tego strachu chodzi
    terrorystom, aby sparaliżować normalne życie w cywilizowanych krajach.

    > Na przykład w banku nikt Ci nie wyda pieniędzy na niektóre dokumenty, w
    > których nie masz PEŁNEGO kompletu potrzebnego do identyfikacji: imiona
    > rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania.

    Słucham? Chyba w PKO BP. W moim banku wystarczy, że przejadę kartą przez
    szparkę i wbiję poprawny PIN.

    > I słusznie. Już nie raz
    > słyszałem przypadki, że zdarzało się, że np. pod jednym dachem mieszkają
    > synowa z teściową o tych samych imionach i nazwiskach. I chętnie jedna
    > drugiej by opędzlowała konto...A wiesz o tym, ze w przypadku takiego
    > niewłasciwego wydania pieniędzy, zwraca kasjeka z własnej pensji?

    Słucham? Zapomniałeś chyba dodać do jakiej wysokości kasjerka jest
    odpowiedzialna finansowo.
    Co nie zmienia faktu, że takie pobrania zdarzały się, ale w bankach
    pokroju PKO BP, gdzie system informatyczny leży i gdzie karta jest nie
    wiadomo po co.

    > W takim
    > wypadku podstawa prawna nie ma znaczenia. Pani Ci po prostu nie wyda
    > pieniędzy dla własnego bezpieczeństwa.

    W nosie mam pani z okienka bezpieczeństwo! Jeśli z bankiem umawiałem
    się, że mogę pobrać gotówkę po okazaniu samej karty
    debetowej/kredytowej, to będę tego wymagał.
    Nie mam zamiaru iść na rękę pani Krysi, która dla bezpieczeństwa ma
    ochotę zobaczyć mój DO, książeczkę zdrowia, akt urodzenia i dyplom z
    przedszkola.

    > Chodzi tylko o to, żeby staruszkowie legitymowali się dokumentem, na którym
    > widnieje zdjęcie, gdy mieli 20 lat.

    Zawsze był obowiązek posiadania dokumentu z _aktualnym_ zdjęciem. Jednak
    ja przez 10 lat nie zmienię się nie do poznania. Dowód mam od 10 lat i
    nadal jestem podobny do tego kolesia ze zdjęcia, dlatego nie zamierzam
    wyrzucać pieniędzy w błoto.

    > I w tym wypadku bardzo dobrze. Dowód (karta identyfikacyjna) to mądry
    > wynalazek.

    Mądry? Chyba dla kogoś, kto nie posiada innych dokumentów
    stwierdzających tożsamość. Wyobraź sobie, że ja w pracy muszę mieć przy
    sobie 5 dokumentów ze zdjęciem (i z pieczęcią urzędową) plus jakieś 10
    imiennych bez zdjęcia. Do tego wszystkiego mam jeszcze dowód nosić? Po co?

    --
    Marek Witbrot

    www.ecdis.pl