  • 1. Data: 2009-03-23 11:59:56
    Temat: Domek na działce - zagrożenia przy zakupie
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Jakie są zagrożenia przy zakupie domku na POD?
    Co się dzieje z nakładami na takową działkę np. w przypadku wywłaszczenia,
    likwidacji itd?
    Czy zarząd danego POD może taką umowę na użyczenie gruntu wypowiedzieć bez
    konieczności zwrotu nakładów, albo jakiś inny przypadek tego typu może
    wystąpić?

  • 2. Data: 2009-03-23 12:03:30
    Temat: Re: Domek na działce - zagrożenia przy zakupie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > Czy zarząd danego POD może taką umowę na użyczenie gruntu wypowiedzieć
    > bez konieczności zwrotu nakładów, albo jakiś inny przypadek tego typu

    A jaki to jest domek? Zwykle jak działki likwidują, to za działkę z
    domkiem płacą około 10 tysięcy złotych (czasem więcej, czasem mniej).
    Oczywiście za domki postawione zgodnie z prawem. Na przykład taka altana
    na działce nie może mieć więcej niż 25m2.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-03-23 12:05:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > Czy zarząd danego POD może taką umowę na użyczenie gruntu wypowiedzieć
    > bez konieczności zwrotu nakładów, albo jakiś inny przypadek tego typu

    I jeszcze podam dwa przykłady:

    Działki koło Złotokłosu (pod Warszawą), część z nich została
    zlikwidowana, znajomy za działkę z kilkoma drzewami, domkiem dostał
    właśnie około 12000zł.

    Działka z drewnianym domkiem i drzewami na warszawskim Bemowie -
    "właściciel" chciał ją "sprzedać" (czyli przepisać, bo o własności
    działki tutaj raczej nie mówimy) za 8000zł.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-03-23 12:06:14
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > A jaki to jest domek?

    Z założenie taki większy, do mieszkania, całoroczny.

    >Zwykle jak działki likwidują, to za działkę z domkiem płacą około 10
    >tysięcy złotych (czasem więcej, czasem mniej).

    Mi chodzi o takie z domami 60-80 m.
    Czyli o koszt wielokrotnie wyższy niż 10 tys.

    > Oczywiście za domki postawione zgodnie z prawem. Na przykład taka altana
    > na działce nie może mieć więcej niż 25m2.

    Co o tym decyduje?

  • 5. Data: 2009-03-23 12:12:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
    > wiadomości news:gq7tqf$o9b$1@news.onet.pl...

    > Z założenie taki większy, do mieszkania, całoroczny.

    Pomijając już, że większy, to na działkach nie można mieszkać. Nie
    widzę też podstaw, aby za taką "samowolę" wypłacać potem odszkodowania
    przy likwidacji działki.

    > Mi chodzi o takie z domami 60-80 m.
    > Czyli o koszt wielokrotnie wyższy niż 10 tys.

    Czyli postawionych niezgodnie z prawem.

    > Co o tym decyduje?

    Tutaj masz artykuł i dyskusje na ten temat
    http://www.epoznan.pl/index.php?section=news&subsect
    ion=news&id=12830

    Przypuszczam że chodzi o art. 29 ust. 1 p. 2 prawa budowlanego. Poza tym
    trzeba poczytać regulaminy konkretnych ogrodów,
    na przykład

    http://podszarotka.republika.pl/index1.html?http%3A%
    2F%2Fpodszarotka.republika.pl%2Fregrod.html

    § 107

    1. Altana w ogrodzie jest obiektem wolnostojącym, parterowym,
    zapewniającym rodzinie warunki do wypoczynku.
    2. Altana może być podpiwniczona i posiadać poddasze użytkowe.
    3. Altana powinna być funkcjonalna i estetyczna.
    4. Altana może mieć powierzchnię zabudowy mierzoną po obrysie ścian
    zewnętrznych:

    1) w ogrodach w granicach miast do 25 m2,
    2) w ogrodach poza granicami miast do 35 m2.

    5. Altana może posiadać zadaszony taras otwarty o powierzchni do 12
    m2. Powierzchni tarasu nie wlicza się do powierzchni zabudowy altany, z
    wyjątkiem jego części znajdującej się pod poddaszem lub nad piwnicą altany.
    6. Altana może mieć wysokość do 5 metrów przy dachu dwuspadowym
    stromym i 4 metrów przy innym kształcie dachu.
    7. Wysokość altany mierzy się od poziomu gruntu do najwyższego
    punktu dachu.
    8. Odległość altany od granic działki nie może być mniejsza niż 3 metry.
    9. Jeżeli plan zagospodarowania rodzinnego ogrodu działkowego
    określa miejsce usytuowania altany, członek PZD zobowiązany jest do jej
    wybudowania zgodnie z tym planem.
    10. Altana w ogrodach poza granicami miast może być wyposażona w kominek.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-03-23 12:19:03
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Pomijając już, że większy, to na działkach nie można mieszkać.

    Ale ludzie mieszkają.
    I ZTCW coraz więcej zarządców ogródków nie widzi przeciwskazań.

    >Nie widzę też podstaw, aby za taką "samowolę" wypłacać potem odszkodowania
    >przy likwidacji działki.

    Ale dlaczego samowolę?
    Patrz niżej.

    > 4. Altana może mieć powierzchnię zabudowy mierzoną po obrysie ścian
    > zewnętrznych:
    >
    > 1) w ogrodach w granicach miast do 25 m2,
    > 2) w ogrodach poza granicami miast do 35 m2.

    Powierzchnię zabudowy.
    A nie powierzchnię użytkową.
    To mocno nie to samo.

  • 7. Data: 2009-03-23 12:21:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
    > wiadomości news:

    > Ale ludzie mieszkają.
    > I ZTCW coraz więcej zarządców ogródków nie widzi przeciwskazań.

    Bo to nie zarządcy ogródków przecież płacą ewentualne odszkodowania.

    > Ale dlaczego samowolę?
    > Patrz niżej.

    > Powierzchnię zabudowy.
    > A nie powierzchnię użytkową.
    > To mocno nie to samo.

    Czyli co, powierzchnia zabudowy jest mniejsza niż powierzchnia użytkowa?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-03-23 12:25:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Bo to nie zarządcy ogródków przecież płacą ewentualne odszkodowania.

    No i właśnie pytam, kto i jakim prawem może ograniczyć odszkodowanie do
    kwoty nie pokrywającej nakładów?

    > Czyli co, powierzchnia zabudowy jest mniejsza niż powierzchnia użytkowa?

    W przypadku gdy budynek jest piętrowy to zdecydowanie.
    Może i nawet prawie trzykrotnie (parter+piwnica+piętro).

  • 9. Data: 2009-03-23 12:30:48
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 23 Mar 2009 13:25:24 +0100, Cavallino napisał(a):

    > No i właśnie pytam, kto i jakim prawem może ograniczyć odszkodowanie do
    > kwoty nie pokrywającej nakładów?

    Prawem sądu -- miarkowanie.
    Całość jest rozpisana w ustawie o rodzinnych ogrodach działkowych, gdzie
    jest odesłanie do ustawy o gospodarce nieruchomościami.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 10. Data: 2009-03-23 12:32:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
    > wiadomości news:

    > No i właśnie pytam, kto i jakim prawem może ograniczyć odszkodowanie do
    > kwoty nie pokrywającej nakładów?

    Spójrz na to z innej strony: kto zmusi inwestora do wypłaty
    odszkodowania za budowle postawione niezgodnie z prawem i regulaminem
    POD? Zgodnie z prawem, to sam POD może domagać się rozbiórki takiej
    samowoli, bynajmniej nie za odszkodowaniem.

    > W przypadku gdy budynek jest piętrowy to zdecydowanie.
    > Może i nawet prawie trzykrotnie (parter+piwnica+piętro).

    A co z przykładowym regulaminem:

    6. Altana może mieć wysokość do 5 metrów przy dachu dwuspadowym stromym
    i 4 metrów przy innym kształcie dachu.

    Zresztą warunki zabudowy na działkach, to nie tylko regulaminy, ale też
    ustawa o pracowniczych/rodzinnych ogrodach działkowych, czy prawo
    budowlane. Przypuszczam, że taki dom nie został postawiony zgodnie z
    prawem (czyli pozwolenie itp. itd.). Nie jest tak, że na nieswojej wszak
    działce możesz wybudować cokolwiek.

    --
    Liwiusz