  • Data: 2004-03-06 23:27:06
    Temat: Re: "Dobrowolne poddanie sie karze"
    Od: "Cezar" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    wydanie
    > wyroku skazującego i orzeczenie uzgodnionych z oskarżonym kary lub środka
    > karnego za występek zagrożony karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia
    > wolności bez przeprowadzenia rozprawy, jeżeli okoliczności popełnienia
    > przestępstwa nie budzą wątpliwości, a postawa oskarżonego wskazuje, że
    cele
    > postępowania zostaną osiągnięte.
    >

    > Gdzie tu rola policjantów?
    > W tym przepisie nie ma słowa "Policja".
    > To prokurator ma "wytargować" wyrok z podejrzanym.

    W praktyce to wyglada tak, ze sprawca jazdy na bani trafia na policje, gdzie
    odczytuja mu postanowienie o przedstawieniu zarzutow i przesluchuja w
    charakterze podejrzanego sugerujac jednoczesnie, u mnie to zawsze robia, aby
    "dobrowolnie poddal sie karze". Tyle tylko ze policjanty sa glupie jak but
    tj niezbyt wyedukowane (zwykle, chco sa wyjatki) i myla dobrowolne podanie
    sie karze z 387 kpk z 335 kpk czyli "skazaniem bez rozprawy" i sugeruja aby
    koles zlozyl taki wniosek do protokolu przesluchania ze wskazaniem ze chce
    max 1 rok zakazu prowadzenia. To trafia do prokuratora, bo to tylko on moze
    zgode taka wyrazic, no i w zasadzie zawsze to robi bo mu wtedy "numerek
    spadnie z biegu" czyli po prostu jedna z okolo 50-80 spraw ktore
    jednoczesnie prowadzi lub nadzoruje sie zakonczy bez problemu i szybko.
    Wazne zeby podejrany zadbal o wyrazenie skruchy do protokolu, bo w koncu
    "postawa oskarzonego musi wskazywac ze cele postepowania zostana
    osiagniete". Sad tez chce jak najszybciej przepchnac sprawe ... No i sprawa
    zalatwiona.

    > To, że prokuratury dążą do wyręczania się policją w tym
    > względzie, nie znaczy, że jest to prawidłowe.

    Po ostatnie nowelizacji kpk prokurator jest juz tylko w zaasadzie "nadzorca"
    chyba z 98 % postepowan przygotowawczych, wiec to ze policja to raczej
    normalne.

    > Polska to chyba jedyny kraj, gdzie oskarąjący prokurator
    > może na oczy nie zobaczyć oskarżonego.

    No zadarza sie w sumie czesto.

    Cezar