  • 1. Data: 2003-09-08 18:07:03
    Temat: Darowizna działki
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Witam
    W przypadku kupna działki (o wartości ok. 300 tyś zł) czy lepiej jest wziąć
    darowiznę w pieniążkach od rodziców czy lepiej żeby oni nabyli tą działkę a
    później mi ją darowali w formie darowizny? Jakie byłyby opłaty w obydwu
    przypadkach? Czy jest jakaś granica czasowa od momentu kupna i darowania
    nieruchomości?
    Mam nadzieję że rozumiecie o co mi chodzi :)
    Proszę o odpowiedz i pozdrawiam
    Adam J

  • 2. Data: 2003-09-09 07:35:44
    Temat: Re: Darowizna działki
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nieruchomości?
    > Mam nadzieję że rozumiecie o co mi chodzi :)

    Rozumiemy..

    Prosze wziac pod uwage, ze przy wariancie drugim dwa razy placicie takse
    notarialna.

    Przy wariancie pierwszym alezy kiedy dostal Pan pieniadzie i w jakiej
    kwocie.

    Kwota wolna od rodzicow to cos ok 9 000 od osoby..i aly podatk od tego co
    poadto.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-09-09 10:08:54
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "Adam" <a...@w...pl> napisał:

> [...]
    > darowiznę w pieniążkach od rodziców czy lepiej żeby oni nabyli tą działkę
    > później mi ją darowali w formie darowizny? Jakie byłyby opłaty w obydwu

    Wyglada to mniej-wiecej tak:

    Przypadek nr 1:

    a. podatek od darowizny ( 19.708,69zl )
    b. podatek od czynnosci cywilnoprawnych ( 6.000zl)
    c. taksa notarialna ( 2806zl )
    d. wypisy ( gdzies z 200zl )
    e. wpis do ksiegi wieczystej ( 3320zl)

    RAZEM = 32.034,69zl

    Przypadek nr 2:

    1. rodzice:
    a. podatek od czynnosci cywilonprawnych ( 6.000zl )
    b. taksa notarialna ( 2.806zl )
    c. wypisy (gdzies z 200zl )

    2. Ty:
    a. podatek od darownizny ( 19.708,69zl)
    b. taksa notarialna ( 2.806zl )
    c. wypisy ( gdzies z 200zl )
    d. wpis do ksiegi wieczystej ( 3.320zl )

    RAZEM = 35.040,69zl

    (mrk)

    ---
    Marcin R. Kiepas
    m...@i...pl
    www.mrktrader.prv.pl
    ************************

  • 4. Data: 2003-09-09 18:11:39
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Ale darowizny pieniędzy nie trzeba wcale w formie aktu notarialnego, bowiem
    niezachowanie tej formy nie ma znaczenia jeżeli nastąpi jednoczesne wydanie
    pieniędzy obdarowanemu. Pozostaje oczywiście kwestia podatku od spadków i
    darowizn, zwolnione będzie po około 9.900zł od jednego rodzica, czyli jakieś
    niecałe 20.000zł, a od 280.000zł podatek - niemały zresztą.

    Powiem Ci z praktyki jak jest to najlepiej zrobić. Kupujesz działkę razem z
    rodzicami, tylko że Ty nabywasz udział wynoszący np. 1/100 części tej
    działki za 300 złotych. Chodzi o to, że nie będzie problemu skąd wziąłeś na
    to pieniądze. A za 2, 3 lata nieodpłatnie!!! znosicie współwłasność i znika
    problem podatku od czynności cywilnoprawnych, niewielka będzie też opłłata
    sądowa za wpis do księgi - 20 złotych. A zatem zaoszczędzisz kosztów.

  • 5. Data: 2003-09-09 21:25:02
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "Mor" <m...@m...neostrada.pl> napisał:

    > Ale darowizny pieniędzy nie trzeba wcale w formie aktu
    > notarialnego, bowiem niezachowanie tej formy nie ma
    > znaczenia jeżeli nastąpi jednoczesne wydanie pieniędzy
    > obdarowanemu.

    Ale nic takiego nie sugerowalem. Gdyby tak bylo, trzeba by
    jeszcze doliczyc dodatkowe koszty do przykladu nr 1.

    > Pozostaje oczywiście kwestia podatku od spadków i darowizn,
    > zwolnione będzie po około 9.900zł od jednego rodzica, czyli
    > jakieś niecałe 20.000zł, a od 280.000zł podatek - niemały zresztą.

    Nie jestem pewien czy w przypadku rodzicow sumuja sie kwoty
    wolne od podatku. Musze to sprawdzic. Jezeli tak jest rzeczywiscie
    to mamy 2x9637zl, czyli wowczas podatek wyniesie 19.034,1zl.

> [...]
    > cywilnoprawnych, niewielka będzie też opłłata sądowa za wpis do
    > księgi - 20 złotych. A zatem zaoszczędzisz kosztów.

    Dosc ciekawa propozycja. Z tym, ze wpis do ksiegi wieczystej kosztuje
    nieco wiecej. Wpis nowego wlasciciela do ksiegi wieczystej kosztuje
    bowiem 183zl (razem z vat-em).

    (mrk)

    ---
    Marcin R. Kiepas
    m...@i...pl
    www.mrktrader.prv.pl
    ************************

  • 6. Data: 2003-09-10 07:25:20
    Od: samosia2<s...@g...pl>

    NIe wiem jak dawno sie to zmienilo, bo duzo ludzi chce korzystac z tej
    furtki, ale w ustawie o podatku od spadkow i darowizn stoi jak byk, ze
    nieodplatne zniesienie wspolwlasnosci podlega temu podatkowi, gdyby
    zas byly w zniesieniu wspolwlasnosci splaty i doplaty to podlega to pod
    podatek od czynnosci cywinoprawnych, wiec jednak lepiej zalatwic to
    bez wspolwlasnosci.
    pozdrawiam

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-09-10 08:05:47
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "samosia2" <s...@g...pl> napisał:

> [...]
    > zas byly w zniesieniu wspolwlasnosci splaty i doplaty to podlega to pod
    > podatek od czynnosci cywinoprawnych, wiec jednak lepiej zalatwic to

    Faktycznie tak jest. Nieodplatne zniesienie wspolwlasnosci podlega
    podatkowi od spadkow i darowizn. Podstawa prawna: Ustawa z dn.
    28 lipca 1983r. o podatku od spadkow i darowizn - DzU nr 16, poz.89

    (mrk)

  • 8. Data: 2003-09-10 17:33:14
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Wpis nowego tak, a ja mówiłem o wpisie po dokonaniu zniesienia
    współwłasności - wtedy stały wpis 20 zł

  • 9. Data: 2003-09-11 11:47:29
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Przeczytajcie dokładnie ustawę o pod. od spadków i darowizn. W I grupie
    podatkowej jest zwolnienie przy zniesieniu współwłasności niezależnie od
    wartości. A zatem sposób ze zniesieniem jest najlepszy.

  • 10. Data: 2003-09-11 13:34:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, Marcin R. Kiepas wrote:

> [...]
    >+ podatkowi od spadkow i darowizn. Podstawa prawna: Ustawa z dn.
    >+ 28 lipca 1983r. o podatku od spadkow i darowizn - DzU nr 16, poz.89

    ...jak już zacytowałeś "podstawę" to było wspomnieć "ze zmianami",
    bo w 1983 na pewno zniesienie współwłasności *nie* podlegało
    pod PCC - objęcie podatkiem było góra 3..5 lat temu !

    pozdrowienia, Gotfryd