  • 1. Data: 2008-01-05 15:44:34
    Temat: Czyje jest ogrodzenie i z której strony?
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    Witam.
    Załóżmy, że obok siebie są 3 niezabudowane działki budowalne. Właściciej
    działki środkowej stawia ze wszystkich stron ogrodzenie. Pozostali stawiają
    tylko z 3 stron (ponieważ każdy z nich jedną stronę już ma - od własciciela
    działki środkowej). Czy właścicielowi działki przysługuje prawo własności do
    całego ogrodzenia? Obiło mi się o uszy, że przysługuje prawo tylko do
    ogrodzenia z którejś strony (co jest dla mnie dziwne). Ewentualnie w jakim
    akcie prawnym to znaleźć?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-01-05 16:27:43
    Temat: Re: Czyje jest ogrodzenie i z której strony?
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > działki środkowej). Czy właścicielowi działki przysługuje prawo własności
    > do całego ogrodzenia? Obiło mi się o uszy, że przysługuje prawo tylko do

    Jeśli postawił ogrodzenie W GRANICY działek to musiał to robić w
    porozumieniu z sąsiadami zatem zapewne i ustalili sposób wzajemnego
    finansowania budowy a ogrodzenie jest wspólne. Jeśli ogrodzenie postawił na
    swojej działce (zachowujac chyba 30cm odstęp o ile dobrze pamiętam) to jest
    jego.

  • 3. Data: 2008-01-05 17:01:07
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

> [...]
    > na swojej działce (zachowujac chyba 30cm odstęp o ile dobrze pamiętam) to

    Rozumiem. Ogrodzenie postawił z własnych funduszy. Jest ono w granicy.

  • 4. Data: 2008-01-06 17:27:19
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Rozumiem. Ogrodzenie postawił z własnych funduszy. Jest ono w granicy.

    Zatem sprawa jest sporna. Możesz próbować wnieść skargę do PINB na
    akceptację zgłoszenia budowy ogrodzenia w granicy bez powiadamiania ciebie.
    Ale zapewne sąsiad nie dokonywał zgłoszenia bo dostałbyś powiadomienie.
    Możesz więc wnosić o nakaz rozbiórki. Pytanie tylko czy warto.

  • 5. Data: 2008-01-06 18:20:57
    Od: ZauraK <z...@z...zaurak>

    William pisze:
    > ciebie. Ale zapewne sąsiad nie dokonywał zgłoszenia bo dostałbyś
    > powiadomienie. Możesz więc wnosić o nakaz rozbiórki. Pytanie tylko czy
    > warto.
    Jakiego zgłoszenia znowu??? O_o
    I jakie jeszcze powiadomienia, chyba żarty się Ciebie trzymają.
    A po za tym skończcie tu z tym "w granicy" - albo postawił u siebie w
    działce, albo wjechał w działkę sąsiada.
    Jak w swojej działce to nic sąsiadom do tego zasadniczo.
    Jak w działce sąsiada, a sąsiad uważa że warto to marsz do SĄDU
    POWSZECHNEGO.
    'Nadzór budowlany' nie ma tu nic do gadania przy ogrodzeniu pomiędzy
    sąsiadami (o ile jest niższe niż 2,20).

    --
    ZauraK

  • 6. Data: 2008-01-06 18:33:15
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 6, 7:20 pm, ZauraK <z...@z...zaurak> wrote:
> [...]
    > Jak w swojej działce to nic sąsiadom do tego zasadniczo.
    > Jak w działce sąsiada, a sąsiad uważa że warto to marsz do SĄDU

    Przeczytaj sobie może art. 151 do 154 KC.

  • 7. Data: 2008-01-07 00:37:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości

    Zgłoszenia wymagają tylko ogrodzenia od strony terenu należącego do gminy.
    Między sąsiadami zgłoszenia wymagają ogrodzenia o wysokości o ile się nie
    mylę ponad 220 cm oraz powyżej iluś tam procent zapełnienia. powierzchni.

    A co do samego meritum sprawy, to ogrodzenie stanowi własność tej osoby,
    która ją zbudowała, natomiast obydwaj graniczący są zobowiązani do
    wspólnego starania co do jego utrzymania.

  • 8. Data: 2008-01-07 11:46:22
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    > A co do samego meritum sprawy, to ogrodzenie stanowi własność tej osoby,
    > która ją zbudowała, natomiast obydwaj graniczący są zobowiązani do
    > wspólnego starania co do jego utrzymania.

    Dziękuje za odpowiedzi. Tak mi się właśnie wydawało. Jednak moja ciocia
    prawniczka wyskoczyła mi z teoriami, że tylko z lewej (czy z prawej) strony
    ogrodzenie jest własnością tego, kto je postawił:/

  • 9. Data: 2008-01-07 22:52:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roki" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Dziękuje za odpowiedzi. Tak mi się właśnie wydawało. Jednak moja ciocia
    > prawniczka wyskoczyła mi z teoriami, że tylko z lewej (czy z prawej)
    > strony ogrodzenie jest własnością tego, kto je postawił:/

    Musila by zostać przeprowadzony podział fizyczny. W każdym innym wypadku
    rzeczone ogrodzenie co najwyżej stanowiło by współwłasność.