    From: Dredd<...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy to sie kwalifikuje do prokuratury?
    Date: Sat, 1 Nov 2003 12:53:33 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > przy 286 kodeksu karnego , czyli oszustwie nie jest wymagane , by
    sprawca miał
    > zamiar nieoddawania tych pieniędzy od razu.

    Jeśli w chwili pożyczania miał zamiar oddać to kwalifikacja z 286 k.k.
    jest wykluczona, gdyż wtedy sprawca nie wprowadzał pokrzywdzonej w
    błąd. I dlatego trzeba dowieść że już w chwili zaciągania pożyczki
    pożyczkobiorca nie miał zamiaru jej oddać (czyli że w tym zakresie w
    chwili umawiania się na pożyczkę OSZUKAŁ swego kontrahenta
    twierdząc że odda).
    Ja w odróżnieniu od osoby cytowanej nie słyszałem by zaszła tu jakaś
    istotna zmiana w linii wykłądni art. 286 k.k. (jeśli się mylę proszę o
    jakieś orzeczenie, glosę itp - chętnie się zapoznam dla własnego
    pożytku)
    Jeśli nie ma dowodu że pożyczający nie miał zamiaru oddać pożyczki
    już w chwili pożyczania to pozostaje może (z dużym znakiem
    zapytania) ewentualnie kwalifikacja jego zachowania jako
    przywłaszczenie mienia powierzonego. To jednak też wydaje się mocno
    wątpliwe bo przecież pożyczka tym się m.in. charakteryzuje że
    przedmiot pożyczki staje się własnością pożyczającego a on ma
    obowiązek zwrócić jedynie rzeczy takie same (co do gatunku) a nie te
    same (czyli tę samą kwotę pieniędzy ale już nie te same banknoty,
    którymi może rozporządzić po otrzymaniu pożyczki jak właściciel)
    Generalnie podtrzymuję więc zdanie że ścieżka do prokuratury
    zakończy się zapewne umorzeniem postępowania na brak znamion
    przestępstwa.
    Pozostaje droga cywilna.

    -> http://usenet.pomocprawna.info