    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy sprzedawca jest kryminalistą?
    Date: Sun, 31 Aug 2003 18:38:44 +0200

    | Policja przeprowadziła kontrolowany zakup w sklepie nalewki. W wyniku
    | którego sprzedawca złamał ustawę Art46 punkt 1, bo klient, miał 0,33
    | mg alkoholu w wydychanym powietrzu.

    Policja nie może w opisanym przez Ciebie wypadku dokonywać zakupu
    kontrolnego, bo to prowokacja. Myślę, że po prostu poczekali, jak pijany
    kupił i tyle, choć oczywiście mogli mu poza protokołem dać kilka złotych na
    wino mimo zakazu.

    | Sprzedawca twierdzi, że osoba była trzeźwa, zdaniem policji bełkotała i
    miała
    | chwiejny chód.

    0,33 mg/l to około 0,66 promila. No to chwiejny chód i bełkotanie raczej
    chyba nie wchodzi w rachubę.

    | Sprzedawca został poddany procedurze kryminalnej tj.zdjęto mu
    | odciski palców, zrobiono zdjęcia, publicznie w pracy wręczano
    | zawiadomienia odczytując je głośno, nawet zaproszono na posterunek,
    | gdy już w momencie wręczenia zawiadomienia było za
    | późno.

    Za późno na co, bo nie zrozumiałem.

    | Prokuratura uwierzyła policjantom, skierowała sprawę do Sądu
    | Grodzkiego, zapowiadając przy tym na łamach gazety, że wniesie o
    | cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w tym punkcie.

    W co miała nie uwierzyć? No bo zakładam, że wynik badania jegomościa chyba
    nie budzi podejrzeń. Reszta jest bez znaczenia. Pijanemu nie można sprzedać
    alkoholu, bo to jest przestępstwo.

    | Jak ma respektować ustawę sprzedawc?

    W niektórych barach mają alkotesty, ale to chyba przegięcie. No ale faceta
    0,5 prom. raczej można poznać na oko.

    | Jak na oko oceniać ilość promili we krwi klienta?

    No raczej się nie da.

    | Jak kształtuje się jego odpowiedzialność za nietrzeźwość
    | niewidoczną gołym okiem u klienta!!

    Przestępstwo to jest umyślne, a więc nieumyślność raczej nie wchodzi w
    rachubę. Proponuję jednak adwokata. Ale również należałoby złożyć wniosek
    dowodowy o powołanie biegłego, który wypowiedział by się, czy w wypadku
    konkretnie tego faceta dało się ocenić, że jest pijany.