    From: Liwiusz <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można nie wymienić dowodu osobistego?
    Date: Fri, 03 Aug 2007 11:47:06 +0200

    Lukasz pisze:
    > Witam.
    >
    > Czy mogę nie wymieniać dowodu osobistego? Dotychczasowy książeczkowy mam
    > wydany bezterminowo.

    Teoretycznie nie możesz nie wymienić - jest to karalne. Przypuszczam
    jednak, że prawdopodobieństwo ukarania jest podobne jak w obowiązku
    meldunkowym - czyli praktycznie żadne, jeśli złośliwy sąsiad nie
    doniesie. Ale po nowym roku może być nacisk na poszukiwanie takich
    przypadków, że ktoś nie wymienił dowodu i wtedy kto wie...

    > Czy wszędzie zamiast dowodu można się posłużyć paszportem?

    Też tak zamierzam zrobić.

    > Aby otrzymać paszport:
    >
    > 2. Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu i paszportu tymczasowego
    > przedstawia do wglądu dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający
    > tożsamość i obywatelstwo polskie.

    Prawo jazdy nie jest dokumentem tożsamości. Dokumentem tożsamości
    jest dowód osobisty i paszport. I być może jeszcze jakieś inne wynalazki
    typu karta pobytu, ale to polskich śmiertelników nie obowiązuje.

    Z pewnością wszędzie gdzie wymagany jest dokument tożsamości, może
    być to paszport. Z jednym wyjątkiem: nie wiem czy wyrobić nowy paszport
    można legitymując się wyłącznie poprzednim paszportem (oczywiście
    jeszcze ważnym). Ktoś na grupach stwierdził, że w PL się nie da, ale za
    granicą w polskim konsulacie - owszem.

    > czy "innym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie"
    > może byc prawo jazdy? tożsamość potwierdza na pewno, ale czy
    > obywatelstwo też? wg mnie tak bo mam tam pesel.

    PJ nie jest dokumentem stwierdzającym tożsamość, niestety.

    > co o tym myślicie?

    Ewentualnie można przez 10 lat mieć paszport, a przez kolejne 10
    dowód i tak w kółko :)

    Natomiast istnieje jeszcze jeden problem: mimo że wystarcającym
    dokumentem tożsamości jest paszport i w kontaktach z urzędami, pocztami,
    policją, notariuszem itp. powinien wystarczyć, może się zdarzyć, że
    druga strona (np. bank) uzależni zawarcie umowy (np. kredytu) od
    przedstawienia DO, choćby ze względów ich rzekomego bezpieczeństwa. Nie
    sądzę, aby można wtedy było ich zmusić do uznania samego paszportu,
    bowiem zawarcie umowy kredytu nie jest niczyim obowiązkiem i można
    uzależnić zawarcie takiej umowy od spełnienia różnych warunków
    (zaświadczenie z pracy, poręczyciele, dowód osobisty + prawo jazdy +
    paszport + książeczka wojskowa + karta szczepień + ubezpieczenie na
    życie + weksel a jak się nie podoba to do widzenia :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz