  • Data: 2006-05-11 07:21:58
    Temat: Re: Czy można anulować weksel ?
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jan Werbiński napisał(a):
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:e3ttip$p2f$1@news.onet.pl...

    > Można wystawić weksel in blanco i w dołączonej umowie pozwolić
    > wierzycielowi określić trasanta. W rezultacie mamy weksel na okaziciela.

    W rezultacie mamy weksel in blanco, który w przyszłości będzie
    wekslem imiennym. Jedynie co mi przychodzi do głowy, to wykonanie przez
    posiadacza weksla indosu in blanco - wtedy weksel taki najbliższy będzie
    określeniu "na okaziciela", jednakże - co do zasady - nie mąćmy ludziom
    w głowach, że weksel może być wystawiony "na okaziciela".

    > Skąd wiesz który z być może kilku weksli wystawionych tego dnia przez te
    > same osoby tym samym wierzycielom, został umorzony?

    Pozew o umorzenie weksla zazwyczaj zawiera w sobie treść weksla. Sąd
    ogłasza, że osoby posiadające taki weksel powinny się zgłosić. Jeśli
    ktoś posiada taki weksel, a nie zgłosi się, późniejsza egzekucja z
    weksla byłaby bardzo utrudniona, ponieważ dłużnik posiadałby wyrok
    unieważniający weksel identyczny z jakiego próbowałoby się ściągać
    należność. I to wierzyciel musiałby wtedy udowodnić, że to nie jest
    _ten_ weksel.

    > A jeżeli jest to weksel in blanco?

    Taki weksel też można umorzyć, jednakże na podstawie wyroku
    umarzającego weksla nie można "uzupełnić" - tzn. wierzyciel nie może
    uznac, że dopisuje do zaginionego weksla brakujące elementy i kieruje go
    do egzekucji. W przcwiwieństwie do umorzenia weksla zupełnego, gdzie
    wierzyciel może dochodzić swoich praw, mając wyrok umarzający weksel.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz