    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Thu, 24 Apr 2003 21:19:41 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pe164.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >No to ten sam przedszkolak, jak już pójdzie do szkoły i nauczy się literek
    >pewnie by przeczytał Ustawę o Policji,
    Jak by nie czytał, i to nie tylko ten akt prawny, nigdzie nie znajdzie
    zasady, iż uprawnienia nadawane są w oparciu o tytuł rozdziału. Zawsze
    podstawą jest artykuł, paragraf i treści tam zawarte. Wyłącznie to
    kwestionowałem.

    >No to, moim zdaniem, się trochę zapętliłeś. Nie należało pisać, że brak
    >dowodu osobistego jest podstawą do sprawdzenia.
    Ja wyraznie napisałem, że NIE JEST ! Nie pisz głupot, tylko czytaj:
    "Brak przy sobie dowodu osobietego NIE jest zagrożony karą, więc NIE
    jest to wystarczający powód do przeprowadzenia kontroli osobistej ! "
    Dlaczego mnie oczerniasz ? Gdzie napisałem 'że jest podstawą' ?

    >brak tego dowodu może być w dalszej konsekwencji
    >podstawą do sprawdzenia.
    J.w. Najpierw sprawdz kto i co pisał. Miesza już ci się wszystko i nie
    wiesz komu na co odpowiadasz. Nigdy tak nie twierdziłem, a wręcz
    odwrotnie.

    >A w jakim trybie przeszukujemy, skoro postulujesz, by nie stosować przepisów
    >o postępowaniu karnym.
    Wszystko zrozumiałeś na opak.
    Konsekwencją każdego zatrzymania, w rozumieniu ograniczenia wolności,
    jest przeszukanie. Jednak nie każde zatrzymanie musi zakończyć się
    procesem karnym dla zatrzymanego [z mojego przykładu: sprawę
    wyjaśniono, pomylono sprawcę lub było to tylko pomówienie].
    Ty piszesz:
    >Przeszukanie osoby jest czynnością opisaną w kpk i związaną nierozerwalnie z
    >procesem karnym.
    A ja uważam, że wcale nie musi być 'nierozerwalnie zwiazaną...'
    Np. zatrzymać (w trybie § 8) można np. agresywnego małżonka (§ 1 pkt
    2), sprawdzić (§ 8.1), odebrać (§ 8.2) i wcale nie musi być proces
    karny.

    >jak gościa zatrzymam za oszustwo, to raczej śrubokręt dowodem w sprawie nie
    >może być.
    A kto pisał o dowodach ? Zatrzymanie=przeszukanie->odebranie
    niebezpiecznych przedmiotów [jeśli Twój śrubokręt za taki można uznać]

    >Z przeszukania należy sporządzić protokół. Koniecznie na miejscu.
    Wróc do tematu ! W pytaniu było o kontroli osobistej [na ulicy], a tę
    wystarczy odnotować w notatniku służbowym (§ 18. 1.)

    >Jeśli przejście graniczne nie jest portem ani dworcem to po prostu nie ma
    >podstawy prawnej do dokonania takiej czynności przez Policję.
    Miałeś podać akt prawny, który 'zabrania' Policji !
    Powtarzasz to co juz raz napisałeś, a twoje zdanie nie jest aktem
    prawa.
    Nieprawda, może wszędzie (§ 15.1.), byle w uzasadnionym... Nie wiesz
    przypadkiem na jakiem podstawie policjant może dokonać kontroli
    osobistej podejrzanego o drobną kradzież np. w sklepie ? Chyba nie
    uzasadnisz, że sklep=dworzec lub port ;-P

    >Za to w ustawie o Straży Granicznej jest taka podstawa,
    >podobnie w przepisach dot. kontroli celnej.
    To, że nadano takie same uprawnienia innym służbom, do tego w
    ograniczonym zakresie, wcale nie dowodzi, że Policji 'zabrania się'.
    Np. powołanie Inspekcji Transportu Drogowego, wcale nie oznacza, że
    Policji zabroniono kontrolować TIR-y czy autobusy.

    >Na tej grupie co najmniej Kamil wygląda na nie do końca przekonanego
    >o słuszności Twoich racji, o mojej skromnej osobie nie wspominając.
    Nikt na tej liście, prócz ciebie nie kwestionował, ze policjant może
    sprawdzić czy zatrzymany posiada bron w sposób inny, niz podany przeze
    mnie (cytat powyżej)

    >Z tym, że jednak chwilowo Twoje argumenty mnie nie przekonały.
    Tak jak wczoraj napisałem: nikogo NIE zamierzam przekonywać.

    >Bez względnie każde zatrzymanie, to pozbawienie wolności,
    Jasne np. zatrzymanie pojazdu=pozbawienie GO wolności ;-D
    Sam przecież przytaczasz cytaty dowodzące, że legitymowanie nie można
    uznać za pozbawienie wolności. To samo ja pisałem wcześniej.

    >No i zanim wszczniemy dalszy spór, to ustalmy, czy mówiąc "zatrzymanie"
    >rozumiesz czynność procesową polegającą na zatrzymaniu określoną w kpk,
    1. Już to napisałem. Nie będę wkoło powtarzał tego samego - przeczytaj
    wcześniejsze moje post-y.
    2. Rezygnuję z dalszych sporów (to, co miałem napisać, już to
    zrobiłem, a do tego odbiegamy od postawionego pytania i dalsza
    dyskusja mnie już 'nie rajcuje').
    EOS

    Artur Golański