  • 1. Data: 2005-01-03 18:15:02
    Temat: Co to jest "ogół"?
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    Witam. Jest sobie Ustawa z 16 lipca 2004 - Prawo telekomunikacyjne,
    a w niej m.in. takie definicje:

    Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:

    31) publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną
    dostępną dla ogółu użytkowników;

    49) użytkownik - podmiot korzystający z publicznie dostępnej usługi
    telekomunikacyjnej lub żądający świadczenia takiej usługi;

    Nie znalazłem natomiast nigdzie w tej ustawie, co to jest "ogół" -
    czy prawo zna jakąś w miarę precyzyjną definicję tego pojęcia?

    Prawo telekomunikacyjne nakłada kosztowne obowiązki (np. art. 55 -
    księgi rachunkowe, sprawozdania finansowe badane przez biegłych
    rewidentów itp.) na przedsiębiorców świadczących publicznie dostępne
    (= dostępne dla ogółu użytkowników) usługi telekomunikacyjne.
    W praktyce uznanie np. niewielkiej osiedlowej sieci komputerowej za
    "publicznie dostępną" (gdy tak naprawdę jest to kilku ludzi, którzy
    chcą mieć tańszy dostęp do Internetu) mogłoby oznaczać jej koniec.

    O ile sprawa jest dość jasna w przypadku operatorów działających na
    większym obszarze (np. miasto, województwo, cały kraj) - to gdzieś
    powinna być jakaś granica. Przykładowo - czy usługi w sieci, która
    łączy kilka sąsiadujących domków przy jednej ulicy, są "dostępne dla
    ogółu" czy jeszcze nie? A jeśli usługa byłaby dostępna w promieniu
    kilkuset metrów (sieć bezprzewodowa na 2,4 GHz), dla może kilkunastu
    okolicznych gospodarstw domowych (rzadko zaludniony teren wiejski)?

    Czekam na odpowiedź z URTiP, ale chciałbym poznać również inne opinie
    w tej sprawie.

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2005-01-03 18:54:55
    Temat: Re: Co to jest "ogół"?
    Od: "fart" <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Nie znalazłem natomiast nigdzie w tej ustawie, co to jest "ogół" -
    > czy prawo zna jakąś w miarę precyzyjną definicję tego pojęcia?

    Wg mnie powinieneś sięgnąć do słownika języka polskiego i tam uzyskasz
    definicję słowa o jakie Ci chodzi ....
    Wg PSWP Kurpisza są dwa znaczenia słowa ogół:
    1) zbiór elementów tworzących jedną całość, jedność wydzielana ze względu na
    podobne cechyelementów składających się na nią ..... zawód,
    2) Zaspół ludzi zamieszkujących, zajmujących okrerślony obszar, wszyscy
    mieszkańcy ......

    Czym sie wersji drugiej chyba :))))))))

    pozdrawiam
    fart

  • 3. Data: 2005-01-03 21:22:24
    Temat: Re: Co to jest "ogó?"?
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    fart <a...@w...pl> wrote:

    > Wg mnie powiniene? si?gn?? do s?ownika j?zyka polskiego i tam uzyskasz
    > definicj? s?owa o jakie Ci chodzi ....

    > 2) Zaspó? ludzi zamieszkuj?cych, zajmuj?cych okrer?lony obszar, wszyscy
    > mieszka?cy ......

    Myślałem o tym, ale http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=39743 podaje:

    1. zespół przedmiotów, zjawisk tworzących pewną całość, będących jednego
    rodzaju, typu; zespół osób mających jakąś wspólną cechę, np. zawód,
    narodowość, zainteresowania
    2. wszyscy mieszkańcy danego kraju, okręgu, miasta itp.; społeczeństwo

    no i znaczenie 1 da się niestety naciągnąć - "zespół osób mających
    wspólne zainteresowania" (tani dostęp do Internetu), a w znaczeniu 2
    jest nieszczęsne "itp." przez co można się spierać, czy mieszkańcy
    ulicy (to też "określony obszar") to już ogół czy jeszcze nie...

    Na "zdrowy rozum" chyba nie, ale Pani w pobliskim oddziale URTiP
    nie zajęła jasnego stanowiska - odesłała mnie do Warszawy :)

    Problem dotyczy wielu małych, lokalnych ISP - pozostaje mieć nadzieję,
    że naszemu ustawodawcy jednak nie chodziło o ich wyniszczenie. Tyle
    się mówi (i chyba tylko mówi) o popieraniu przedsiębiorczości...

    Marek

  • 4. Data: 2005-01-04 14:17:59
    Od: "fart" <a...@w...pl>

    a jaki problem złożyć zapytanie internetowe
    w ministerstwie komunikacji ... czyt komu tam to podlega
    Uwierz mi .. to działa ... mnie odpisuję ... i mam rzeczowe stanowisko
    w MGiP też mi odpisali ... i z MZ tyssss mam odpowiedzi
    jestem gość ... czego i Tobie życzę

    pozdrawiam
    fart