  • Data: 2012-05-20 16:02:38
    Temat: Re: Brak zapłaty za kolejny miesiąc zlecenia
    Od: " dudek" <l...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No to można podejrzewać rzecz oczywista: ta pierwsza umowa nie
    > zawierała żadnych zastrzeżeń co do okresów i terminów wypowiadania
    > umowy.
    > Z braku laku pozostaje "prawo do wypowiedzenia", tak wot po prostu.
    > A ta druga zawierała warunki wypowiadania.
    > No to prawo do wypowiedzenia też jest. Zgodnie z umowa.

    Kolejna nasiadówka i znalazłem takie coś:

    http://www.ppsc.pl/news/read/60/

    "Przepisy dotyczące umowy zlecenia w tym w szczególności art. 746 k.c. nie
    wprowadzają ustawowych terminów wypowiedzenia. Jak jednak wskazano powyżej,
    przepisy art. 746 § 1 i 2 k.c. mają charakter względnie obowiązujący i mogą
    być przez strony modyfikowane. Judykatura stanęła na stanowisku, iż możliwym
    jest w szczególności wprowadzenie w umowach zlecenia terminów wypowiedzenia i
    to także wypowiedzenia umowy z ważnych powodów. (Tak. m.in. w Wyroku SN z dnia
    20.04.2004 r., V CK 433/03, OSNC 2004/12/205, wraz z glosą aprobującą Z.
    Kuniewicza OSP 2007/1/10) Warto przy tym zasygnalizować, iż w doktrynie
    wyrażony został pogląd odmienny wskazujący, iż wprowadzenia okresów
    wypowiedzenia umowy zlecenia z ważnych powodów na niekorzyść uprawnionego są
    nieważne (Tak. m.in. w Komentarzu do Kodeksu Cywilnego, pod red. E. Gniewska,
    C.H. Beck Warszawa 2006, s.1164 &#8222;Nieważne są więc postanowienia przewidujące
    konieczność zachowania terminu wypowiedzenia. Jeśli, jak to się często zdarza
    umowa ogólnie przewiduje możliwość wypowiedzenia z zachowaniem określonego
    terminu, termin ten nie ma zastosowania, jeżeli istnieje po temu ważny powód
    wypowiedzenia.)"

    Tam jest więcej na ten temat. Podsumowując myśl autora: intepretacja
    bywa różna w przypadkach, gdy umowa nie precyzuje niczego na temat
    okresu wypowiedzenia umowy z ważnych powodów. On sam stoi na stanowisku,
    że w takich przypadkach wypowiedzenie ma skutek natychmiastowy.

    Podziękowania dla rozmówcy. Człowiek się uczy całe życie...