    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brak płatności a relamacja
    Date: Mon, 9 May 2005 00:06:56 +0200

    Użytkownik "Olek" <o...@d...com.pl> napisał w wiadomości
    news:d5lrc7$gd9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Jaki jest termin składania reklamacji?

    W tym wypadku będzie to termin opisany w kodeksie cywilnym dla
    przedawniena roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne. A więc zgodnie
    z art. 563 kc kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady
    fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu
    miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych
    stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu
    miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej
    staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze
    rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach
    artykułów żywnościowych. Jednakże przy sprzedaży między osobami
    prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi
    następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób
    przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie
    sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw
    dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej
    wykryciu.

    Nie piszesz co to za rzecz i co to za wada, tak więc trudno jest się mi
    odnieść do tego, czy potrzebne było mu do zbadania było to ponad dwa
    miesiące - nie wiem jaki był termin płątności faktury, a przecież termin
    sprawdzenia biegnie od dostawy, a nie terminu zapłaty.

    > Czy w ogóle może złożyć reklamację na towar za którego nie zapłacił?

    Jedno z drugim ma dość luźny zwiążek. Przy czym gość mógł by ewentualnie
    poiwsztrymać sie z zapłątą w razie stwierdzenia wadliwości towaru. No
    ale to już raczej na włąsne niebezpieczeństwo. W sytuacji, gdy jego
    roszczenie najprawdopodobniej się przedawniło, to nie ma żadej podstawy
    do zatrzymania zapłaty.

    > Jak najszybciej załatwić (ściągnąć pieniądze) ten problem?

    Skoro nie chce płacić, to pozostaje Ci raczej wystąpić o nakaz zapłaty
    uprzednio wysyłając wezwanie przedsądowe. napisz mu w nim, ze roszczenia
    z tytułu rękojmi się przedawniły i nie wdajesz się w ogóle w spór co do
    tego, czy ten towar jest pełnowartościowy, czy nie, bo to mógł sobie
    sprawdzić po dostawie, a nie teraz.

    To wszystko oczywiście przy założeniu, ze to nie są jakieś wady ukryte.
    Bo jeśli to były wady ukryte, to co prawda Ty masz do niego roszczenie o
    zapłatę, ale on ma do Ciebie roszczenie o naprawę szkody. Jeśli to wady
    ukryte, to daj znać, bo nie chce mi się teraz tego wałkować, bowiem jest
    to trochę bardziej skomplikowane.