    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Autorskie prawa majątkowe - plagiat
    Date: Sat, 6 Feb 2010 15:15:02 +0100

    On Fri, 5 Feb 2010, kontener wrote:

    > Od momentu otrzymania pierwszego wezwania ze spółki X zaprzestałem sprzedaż
    > programu. Czy może mi coś grozić w związku ze sprzedażą? Program zakupiłem w
    > dobrej wierze, mam umowę, zaprzestałem też sprzedaż w momencie otrzymania 1
    > wezwania. Czy odpowiedzialność przejdzie tutaj EWENTUALNIE (gdyż szansa, że
    > sąd uzna to za plagiat wynosi z 30%) na Pana, który sprzedał mi autorskie
    > prawa majątkowe do tego programu?

    Oddziel odpowiedzialność *karną* od cywilnoprawnej.
    Prawnikiem nie jestem, ale jeśli wierzyć opisowi, karnie nie ma jak się
    przyczepić: brak "złej wiary".
    Ewentualnie ... ewentualnie, skoro WIEDZIAŁEŚ o tym, że gość
    był pracownikiem "X", to JEŚLIBY przeszedł zarzut plagiatu
    (IMO, jeśli opis jest prawdziwy, bez sensu), to można by się
    zastanowić nad podżeganiem do popełnienia przestępstwa
    (znaczy poprzez to, że obiecałbyś wynagrodzenie, prowokowałbyś
    "ukradzenie" jakieś własności intelektualnej).

    Co innego cywilnoprawnie, w ustawie:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    ...masz od art.79 litanię żądań poszkodowanego.
    Zauważ, że jako "nieumyślny" podpadłbyś pod 2-krotność, zaś ew.
    "umyślny" sprawca - 3 krotność wynagrodzenia.
    Ale nieumyślność od odszkodowania *NIE* uwalnia.
    IMVHO, zależnie od proporcji :), wybiorą sobie wyższą cenę :>
    (ich bądź Twoją).

    Ale, tak "na rozum", podstaw do zarzutu plagiatu nie widzę.
    Fakt napisania programu który robi to samo, ale NIE KORZYSTA
    z pierwotnego kodu, nijak nie podpada pod PA.
    Czy może podpadać pod inne prawa intelektualne?
    Czy ja wiem... tak jak piszesz, patent nie bardzo, ale bazy
    danych mogę sobie (z trudem) wyobrazić - jeśli w program zaszyte
    są jakieś struktury danych wywiedzione z chronionej bazy danych.
    Skądś sam wziąłeś tę 30-procentową ocenę, więc...

    pzdr, Gotfryd