    From: "Marcin D" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Albo emeryturka, albo praca - nareszcie :)
    Date: Mon, 21 Sep 2009 07:22:18 +0000 (UTC)

    Arek <a...@e...net> napisał(a):

    > Dochodowy i ZUS to niecale 100 mld rocznie.
    > Na emerytów idzie 115 mld

    Niezupełnie tak, 115 to sam zus a mamy jeszcze krus. Ale to w sumie detal, w
    porównaniu z resztą;)

    > Ale likwidacji VAT i akcyzy nie postulowałem.

    Oki, to sporo wyjaśnia. Jednego tylko nie rozumiem. Skoro w gruncie rzeczy
    wszystko miałoby zostać po staremu, to po co te wszystkie komplikacje?
    Jedyny zysk (?) jaki widzę byłby taki, że młodzi zdrowi i bogaci płaciliby
    trochę mniej niz obecnie (dlaczego tylko trochę wyjaśniam niżej) a pozostali
    trochę więcej.

    > 3 ludzi z komputerami i programem do przelewów.

    Dobry dowcip. Emerytury nadal trzeba by obliczać, te wszystki okresy
    składkowe i nieskładkowe, srednie zarobki z różnych lat, zaświadczenia itd.
    Nic by się pod tym względem nie zmieniło. Chyba, ze postulujesz jakąś
    totalną urwniłowke w rodzaju 1000 zet dla każdego po 70 roku zycia
    niezależnie od wpłacanych składek. Postulujesz?

    > Od tego są poborcy podatkowi.

    I tutaj dochodzimy do wyjaśnienia dlaczego młodzi i bogaci i tak zapłącą
    więcej niż tobie się wydaje. Zapłacą, bo poborca podatkowy nie czarodziej i
    z niepracujących, chorych albo pracujących na czarno podatku nie ściągnie. W
    twoim systemie zabraknie co najmniej połowy, bo płacić beda tylko ci którzy
    teraz i tak płacą. I to oni będą musieli dołożyć brakujących 50-70 mld.
    Co to oznacza? Ano to, że niektórzy nadal bedą na plusie, ale większość
    szaraczków zapłaci więcej niż płaci teraz. I nie bedą ci wdzięczni za taką
    reformę, oj nie bedą...

    > Policja nie będzie prywatna.
    > Co do kosztów OFE to wina ustawodawcy.

    > Mylisz się. Nie wszystkie państwa wysoko lub nawet średnio rozwinięte
    > wpuściły się w taki kanał.

    Nie myle się. W żadnym rozwiniętym państwie nie istnieje system taki jak i
    opisujesz. Domyślamn się, że masz na myśli np Nową Zelandię czy Singapur,
    ale nawet tam nie jest tak jak ty byś chciał - o Europie nie wspominając.