    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Adekwatny związek przyczynowy
    Date: Sat, 2 Oct 2004 16:24:24 +0000 (UTC)

    M <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W kazdym razie podstawowym sposobem obalania tego domniemania jest
    wykazanie,
    > ze szkoda powstalaby byla nawet przy starannym wykonywaniu nadzoru (i tutaj
    > byloby ciezko temu instruktorowi to wykazac, z wiadomych wzgledow).

    Jerzy Lewandowski "Prawo cywilne" Warszawa 2002

    "Obowiązek odszkodowania może powstać jedynie wtedy, gdy szkoda pozostaje w
    związku przyczynowym ze zdarzeniem, z którym przepisy łączą powstanie
    odpowiedzialności. Szkoda musi być więc następstwem tego zdarzenia. W myśl
    postanowień k.c. zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko
    za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.
    Jakie jednak skutki można uznać za normalne, tego Kodeks cywilny nie
    wyjaśnia. Wydaje się, że za normalne należy uznać takie następstwa, które
    występują jako typowe skutki pewnego zdarzenia, nie zaś takie, które zostały
    wywołane tylko w wyniku zbiegu okoliczności. Są to tzw. skutki adekwatne do
    określonej przyczyny, toteż w teorii ten rodzaj związku przyczynowego zwany
    jest adekwatnym związkiem przyczynowym. "[s. 92]

    Czy skutek (nie tylko wejście dziecka na drzewo, ale i upadek z niego) był
    typowy, czy wywołany został tylko w wyniku nieszczęśliwego zbiegu
    okoliczności?

    Czy w ogóle nie wolno sprawować opieki nad cudzym dzieckiem pośrednio, licząc
    na jego zdrowy rozsądek, samokontrolę i znajomość podtawowych zasad
    bezpieczeństwa? Nie mogę puścić na podwórko chrześniaka, który przyjechał do
    mnie na wakacje, bo a nuż wejdzie na drzewo i spadnie?

    Czy postępowanie opiekuna w podobnych przypadkach przekracza ramy ryzyka dnia
    codziennego?

    RG