  • From: "Kuba-RPM" <kuba-RPM@PRZED_MALPA_TYLKO_IMIElife.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 3 kwestie mieszkaniowe
    Date: Sun, 19 Nov 2006 12:15:30 +0100

    > Zacznijmy od wyjaśnienia, na jakiej podstawie prawnej ów lokator korzysta
    > mieszkania.

    Kilka lat temu uzyskał zgodę babci do zamieszkania w jednym pokoju i został
    zameldowany w mieszkaniu na stałe. Jego postępowanie wobec babci zmieniło
    się diametralnie kilka miesięcy temu.

    Jeśli się nie mylę, to mamy tytaj do czynienia ze stosunekiem użyczenia.
    Jeśli tak, to zastanawiam się czy samo wypowiedzenie tego stosunku nie
    rozwiązaloby sprawy pozbycia się niechcianego lokatora?

    Czy może jednak konieczna będzie sprawa o eksmisję?

> [...]
    > do mieszkania wynika z faktu, że tam mieszka, a nie z tego, że jest
    > zameldowany. Ty tam nie mieszkasz. Zwróć uwagę na treść art. 336 kc.
    > Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak
    > właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak
    > użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym
    > łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny). Gość
    > zatem posiada to mieszkanie, a Ty nie. Upoważnienie babci faktu tego nie
    > zmieni. W Polsce mamy ochronę posiadania.

    A jesli babcia pisemnie dałaby mi prawo do dysponowania jej mieszkaniem to
    nie byłoby to "inne prawo z którym łączy się określone władztwo nad cudzą
    rzeczą" ?

    > Nie wiem skąd policjantom się owe 22 godziny wzięły, ale nie przypominam
    > sobie takiego przepisu. Powyżej 3 dni wymagane jest zameldowanie (art. 10
    > ustawy o ewidencji ludności). Ale do trzech miesięcy, to do zameldowania
    > tymczasowego nie jest wymagana zgoda właściciela.

    Chodziło mi, że do 22-giej godziny. Czyli, że osoby nie będące lokatorami,
    mogą w mieszkaniu przebywać tylko w godzinach 6-22h.