    From: "Ivan.Ho" <I...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Pytanie o Spadek - Nieruchomość
    Date: Fri, 29 Mar 2002 13:59:23 +0100

    Drodzy grupowicze,

    Bardzo proszę o poradę w następującej sprawie.

    Umarła moja babcia i pozostawiła w spadku po sobie dom z ogrodem. Po
    śmieci dziadka w nie była przeprowadzona sprawa spadkowa. Babcia miała
    syna i córkę. Ci odpowiednio po jednym dziecku córkę i syna czyli mnie.
    Syn babci postanowił całkowicie przekazać prawo do dysponowania swoją
    częścią spadku swojej córce. Ta jednak jest studentką i nie posiada
    żadnych udokumentowanych dochodów.

    Po śmieci babci jej syn bez porozumienia ze swoją siostrą (moją matką )
    , na podstawie domniemanego ustnego polecenia zmarłej zabrał wszystkie
    oszczędności babci gromadzone bez jakiekolwiek dokumentacji przez babcię
    w domu. Z moich szacunków może wynikać, że „zarekwirowana” kwota to
    około w najgorszym przypadku około 30 tys. Złotych. Dodatkowo przed
    oddaniem dowodu osobistego do USC opróżnił konta bankowe babci kolejne
    8-9 tys złotych.

    Dla porządku syn babci został poproszony o rozliczenie się z wydatków
    poniesionych podczas choroby i w związku z pochówkiem babci. Odmówił!

    Wydatki które ponosiłem ja i matka są w pełni udokumentowane i posiadamy
    komplet rachunków, które w każdej chwili mogą zostać okazane.

    Obawiam się, że syn babci może próbować użyć środków pochodzących z
    ograbienia babci do wykupu części domu.

    Nie pochwalam takiego postępowania i uważam, i w świetle moich przekonań
    można je jednoznacznie zakwalifikować jako kradzież.

    Syn babci wykonuje prostą nisko płatną pracę fizyczna, jego żona jest na
    zasiłku. Nie posiadają wykształcenia ani perspektyw zawodowych.

    Jest posiadaczem własnościowego mieszkania w blokach.

    Przejdźmy jednak do meritum sprawy.

    Moja matka od wielu lat przebywa za granicą. Ja jestem na miejscu i od
    kilku lat mam stałe zatrudnienie w dużej instytucji a co się z tym wiąże
    pewien stały dochód.

    Nie chciał bym dopuścić do roztrwonienia majątku zgromadzonego
    ponadludzkim wysiłkiem przez babcię. W świetle tego co się dzieje za
    jedyne wyjście uważam zamieszkanie w domu babci. W przeciwnym razie
    zostanie on rozkradziony i zniszczony.

    Obecnie nie posiadam, żadnej nieruchomości. Mieszkam w mieszkaniu moich
    rodziców. Pragnę jednak zaznaczyć, że rodzice nie używają tego
    mieszkania od wielu lat.

    Od około roku płaciłem za babcię rachunki za energię elektryczną i
    telefon co jest udokumentowane w postaci wyciągu z konta bankowego.
    Babcia oczywiście zwracała mi za to pieniądze ale dla wygody babci
    załatwialiśmy to przy pomocy stałej dyspozycji z mojego rachunku.
    (Prześledziłem posty na grupach dyskusyjnych i doszedłem do wniosku, że
    informacja ta może mieć znaczenie).

    Zależy mi na tym by w elegancki i sprawiedliwy sposób spłacić moją
    kuzynkę i uniknąć waśni. Będę wdzięczny za informację jak tę sprawę
    ugryźć.

    Ivan Ho