  • 1. Data: 2002-09-25 19:32:13
    Temat: Przedawnienie roszczeń z umowy o dzieło
    Od: "Robert B." <r...@p...onet.pl>

    Podpisałem "umowę o dzieło", której przedmiotem było napisanie programu
    komputerowego. Termin oddania dzieła minął dwa lata i cztery miesiące temu.
    Pobrałem od zleceniodawcy kilka zaliczek na około 40% wartości umowy. Umowę
    podpisałem w trudnym dla mnie finansowo momencie, przez co zawierała ona
    zapisy niebezpieczne dla mnie, takie jak: potrącenia za zwłokę i karę za
    odstąpienie od umowy wprost proporcjonalną do czasu odstąpienia (nawet przed
    terminem). Zleceniodawca wykorzystał to i stawiał takie wymagania "dziełu",
    które uniemożliwiły jego terminową realizację. Nie mogłem powiedzieć "nie",
    bo wtedy musiałbym ponieść przewidziane w umowie kary (w dniu terminu było
    to 100% wartości umowy). Przez 1,5 roku po terminie oddania zleceniodawca
    zapewniał mnie (nie pisemnie), że pomino opźnienia wypłaci mi pełną umówioną
    kwotę, ale kiedy wydawało się, że do oddania dzieła brakuje kilka tygodni -
    zmienił zdanie.
    Pytanie moje jest następujące: czy art. 646 KC uwalniają mnie od
    ewentualnych roszczeń zleceniodawcy (zwrot zaliczek, kary)?

    Robert
    -----------cytat z kodeksu:----------
    Art. 646. Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem
    lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane - od
    dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.