  • 1. Data: 2014-06-24 14:50:23
    Temat: Proszę o poradę w sprawie używanego laptopa
    Od: Alu66 <n...@n...com>

    Witam

    Potrzebuję kupić używany laptop. Sprzęt, jak twierdzi sprzedawca został
    legalnie kupiony, jest oryginalna płytka z systemem Windows, która
    została zakupiona razem z laptopem + naklejka z kluczem Windows na
    obudowie. Sprzedający ma nawet oryginalne opakowanie.

    Jest tylko jedno ale. Sprzedający zgubił fakturę, nie ma także paragonu.

    Jako nabywca nie chcę być później posądzony o posiadanie nielegalnego
    oprogramowanie (nie będę miał faktury ani paragonu, więc...) albo o
    paserstwo czy coś podobnego.

    Czy kupowanie takiego laptopa bez faktury/paragonu z zainstalowanym już
    systemem to duże ryzyko?

    Co byście zrobili na moim miejscu? Poradźcie coś. Nie chcę się wpakować
    w jakieś kłopoty.

    Pozdrawiam
    Alu66

  • 2. Data: 2014-06-24 18:42:10
    Temat: Re: Proszę o poradę w sprawie używanego laptopa
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Jest tylko jedno ale. Sprzedający zgubił fakturę, nie ma także paragonu.
    Instrukcja obsługi nie wystarczy, i krążek instalacyjny , oryginalny? To
    powinno być, inaczej możesz być posądzony o kradzież całego laptopa.

    --
    http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy czytający
    cyrylicę GdakMini2_01 i program dietetyczny Ananas1_3d

  • 3. Data: 2014-06-24 20:20:21
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Alu66" <n...@n...com> wrote in message news:lobs5s$m5g$1@news.task.gda.pl...
    > Co byście zrobili na moim miejscu? Poradźcie coś. Nie chcę się wpakować w
    > jakieś kłopoty.

    generalnie mozesz to olac, sprawdz tylko czy zainstalowany windows faktycznie
    uzywa klucza z naklejki

    ew. dla spokoju duszy spisz umowe kupna sprzedazy laptopa z systemem i zaplac
    pcc jezeli suma jest wieksza niz 1k pln

    --
    http://db.org.pl/

  • 4. Data: 2014-06-24 20:21:03
    Od: Maciek <m...@e...info.costam.pl>

    begin o nicku Alu66 napisał(a) na pl.soc.prawo następujące bzdety:

    > Jest tylko jedno ale. Sprzedający zgubił fakturę, nie ma także paragonu.
    Jeśli jesteś bardzo przepisowy, podpisz umowę kupna-sprzedaży, oczywiście
    nie zapomnij uiścić podatku od umów cywilno-prawnych, jeżeli laptop ma
    wartość większą niż 1000 zł.

    M.

  • 5. Data: 2014-06-24 20:31:30
    Od: Alu66 <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-24 20:21, Maciek pisze:

    > Jeśli jesteś bardzo przepisowy, podpisz umowę kupna-sprzedaży, oczywiście
    > nie zapomnij uiścić podatku od umów cywilno-prawnych, jeżeli laptop ma
    > wartość większą niż 1000 zł.
    >
    > M.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Po raz pierwszy kupuję używanego laptopa i nigdy wcześniej nie było
    potrzeby korzystać z tego typu umów. Czy mógłbyś podpowiedzieć, co
    powinno się na takiej umowie znaleźć? Czego nie powinno zabraknąć?

    W Internecie pewnie mnóstwo wzorów, pewnie niekoniecznie najlepszej
    jakości. A ja się nie znam, więc wolę zaczerpnąć wiedzy od osób, które
    wiedzą.

    Pozdrawiam
    Alu66

  • 6. Data: 2014-06-26 22:53:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jun 2014, Alu66 wrote:

> [...]
    > korzystać z tego typu umów. Czy mógłbyś podpowiedzieć, co powinno się na
    > takiej umowie znaleźć? Czego nie powinno zabraknąć?

    Pozwolę wtrącić sobie ze trzy grosze.

    IMVHO, umowa umową, ale przydałby się dokument NABYCIA, czyli RACHUNEK.

    I teraz po kolei:
    - tak, Ordynacja zalicza "każdą działalność zarobkową, nawet jakby inne
    ustawy stanowiły inaczej", do "dg w rozumieniu ordynacji" i wystawiania
    r-ków.
    - powyższe może być podważane, im kto mniej zorientowany tym bardziej,
    "bo mi nie wolno wystawiać rachunków". ALE:
    - przepis ogólny kodeksu cywilnego jasno stanowi, że o kwalifikacji
    wyrażenia woli NIE decyduje tytuł - lecz "intencja" wyrażona
    w dokumencie. Inaczej mówiąc, jak ktoś darowiznę zatytułuje "pożyczka",
    to z tego nie wynika że zawarł umowę pożyczki.
    Trzeba więc zdobyć podpis na dokumencie, zawierającym wszystko to,
    co powinien zawierać... tak, rachunek :)
    I o dziwo, wszyscy (no, powiedzmy) sprzedający z ochotą podpisują
    kwit zatutułowany "umowa" który może jest wszystkim, ale na pewno
    NIE umową! (przypomnę: umowa wyraża ZAMIAR dokonania transakcji,
    jak samo znaczenie określenia "umówić się" wskazuje!)

    No to po kolei, zbieramy:
    Primo - nie umowę, czyli wyrażenie zamiaru dokonania transakcji,
    lecz nie zawadzi potwierdzenia jej *wykonania*. "Towar przyjąłem
    (jeden), zapłatę przyjąłem (drugi)". Unikamy w ten sposób problemu
    "a skąd mamy wiedzieć że ta umowa została wykonana".
    Secundo, rachunek wymaga danych obydwu stron (imię, nazwisko,
    adres, numer but... no dobra, przesadzam), daty i określenia przedmiotu
    "czynności" (czego dotyczyła transakcja).
    Tertio, wymaga podpisów (dyrektywa zabroniła wymagania podpisywania
    faktur, więc tu jest wyjątek, ale krajowy ustawodawca swoje wie lepiej
    i dla rachunków obowiązek pozostał).
    Kompletujemy i mamy dokument który JEST rachunkiem (nawet jakby
    był zatytułowany "epitafium" :>)

    Tyle.
    I dla jasności, na tym kwitku można dopisać również inne rzeczy,
    np. gwarancję lub rękojmię, to nie uchybia innym funkcjom tego
    samego kwitka.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-06-27 09:43:59
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-06-24 14:50, Alu66 pisze:
    > Czy kupowanie takiego laptopa bez faktury/paragonu z zainstalowanym już
    > systemem to duże ryzyko?
    Ryzyko przy zakupie rzeczy używanej zawsze jest. Czy jak kupujesz
    używany samochód, to oczekujesz od sprzedającego faktury/paragonu?

    > Co byście zrobili na moim miejscu? Poradźcie coś. Nie chcę się wpakować
    > w jakieś kłopoty.
    Jak już pisali inni: podpiszcie jakieś papiery, które przynajmniej
    zabezpieczą Cię na wypadek, gdyby ktoś twierdził, że tego laptopa ukradłeś.

    Maciek

  • 8. Data: 2014-06-27 15:31:48
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Fri, 27 Jun 2014 09:43:59 +0200, w <loj7c7$7qt$1@node2.news.atman.pl>, Maciek
    <m...@n...pl> napisał(-a):

> [...]
    > Jak już pisali inni: podpiszcie jakieś papiery, które przynajmniej
    > zabezpieczą Cię na wypadek, gdyby ktoś twierdził, że tego laptopa ukradłeś.

    Jak kradziony, to musiałby sprzedawcę spisać z dowodu, po przecież paser mu
    prawdziwych danych nie poda :).

  • 9. Data: 2014-06-29 10:48:47
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-06-27 15:31, rg pisze:
    > Jak kradziony, to musiałby sprzedawcę spisać z dowodu, po przecież paser mu
    > prawdziwych danych nie poda :).
    Zakładam, że umowa wyglądałaby typowo, czyli zawierała także jakieś
    numery dokumentów potwierdzające tożsamość stron transakcji.

    Maciek