  • 1. Data: 2008-02-23 08:03:24
    Temat: Prawomocne postanowienie prokuratury okręgowej?
    Od: "adam.eu" <a...@g...pl>

    Przez pomyłkę (zmiana przepisów w lipcu 2007 roku) zażalenie na
    postanowienie Prokuratora Rejonowego o odmowie wszczęcia dochodzenia
    zostało skierowane do prokuratury okręgowej, zamiast do sądu, jak to było w
    pouczeniu. Prokurator Okręgowy nad problemem zastanawiał się pół roku i pod
    koniec stycznia 2008 postanowił nie uwzględnić zażalenia i utrzymać
    zaskarżone postanowienie Prokuratora Rejonowego w mocy na zasadzie art. 465
    § 2 k.p.k. Swoje postanowienie potraktował jako prawomocne i nie podlegające
    dalszemu zaskarżeniu. Czy to jest zgodne z prawem?

  • 2. Data: 2008-02-23 08:49:39
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    adam.eu <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > § 2 k.p.k. Swoje postanowienie potraktował jako prawomocne i nie podlegające
    > dalszemu zaskarżeniu. Czy to jest zgodne z prawem?

    W sprawach z oskarżenia prywatnego zażalenie na postanowienie prokuratora o
    odmowie wszczęcia lub o umorzeniu postępowania przygotowawczego rozpoznaje
    prokurator nadrzędny, jeżeli postanowienie zapadło z uwagi na brak interesu
    społecznego w ściganiu z urzędu sprawcy.
    W innych sprawach zażalenie na odmowę wszczęcia powinien rozpoznac sąd.

  • 3. Data: 2008-02-23 09:50:53
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    > podlegające
    > dalszemu zaskarżeniu. Czy to jest zgodne z prawem?

    Za malo danych. O jakie prestepstwo szlo ? Jaka byla podstawa umorzenia ?

    Cezar

  • 4. Data: 2008-02-23 12:04:03
    Od: "adam.eu" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Za malo danych. O jakie prestepstwo szlo ? Jaka byla podstawa umorzenia ?

    To była odmowa wszczęcia dochodzenia.

    W pouczeniu wyraźnie jest, że na postanowienie prokuratury rejonowej
    przysługuje zażalenie do sądu!!!

    Jedyny przepis, na który powołuje się Prokurator Okręgowy w całym
    postanowieniu (art. 465 § 2 k.p.k.) wskazuje sąd, jako organ właściwy do
    rozpatrzenia zażalenia

    Więc dlaczego Prokurator Okręgowy rozpatrywał to zażalenie? Nic z tego nie
    rozumiem.

  • 5. Data: 2008-02-23 12:14:46
    Od: " " <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    jb <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > społecznego w ściganiu z urzędu sprawcy.
    > W innych sprawach zażalenie na odmowę wszczęcia powinien rozpoznac sąd.

    Na jakie przepisy prawa możesz się powołać?

  • 6. Data: 2008-02-23 12:20:48
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    Odmowa o jakie przestepstwo i na jakiej podstawie ?
    Jak bede to wiedzial to odpowiem na pierwsze pytanie.

    Obecnie - od 12.07.2007 - co do zasady na odmowe wszczecia/umorzenie
    zazalenie sluzy do sadu; jednakze w waskiej kategorii spraw do prokuratora
    nadrzednego (czyli tutaj okregowego) - vide art. 465 par 2a kpk.
    Byc moze poczuczenie jest bledne - stary druk, albko ktos od szablonu
    wydrukowal z komputera - zdaza sie.
    Inna sprawa ze bledne pouczenie szkodzic nie moze - art 16 kpk.

    Cezar

  • 7. Data: 2008-02-23 13:48:07
    Od: "adam.eu" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Cezar <c...@i...pl> napisał(a):

    > Odmowa o jakie przestepstwo i na jakiej podstawie ?
    > Jak bede to wiedzial to odpowiem na pierwsze pytanie.

    Chodzi o przestępstwo z art. 212 § 1 kk na zasadzie art. 322 § 1 kpk oraz o
    przestępstwo z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984r. z
    późniejszymi zmianami prawo prasowe na zasadzie art. 322 1 kpk. Na te
    przepisy powoływał się Prokurator Rejonowy oraz wskazał możliowość
    sporządzenia prywatnego aktu oskarżenia w ciągu 14 dni i wniesienia go do
    sądu karnego.
    Natomiast w moim mniemaniu z akt, a szczególnie z treści zażalenia wynika,
    że oskarżenie powino wyjść poza przytoczone paragrafy i poza krąg osób
    wspomnianych w postanowieniu prokuratury rejonowej.

    Adam

  • 8. Data: 2008-02-23 19:34:18
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Na jakie przepisy prawa możesz się powołać?

    art 465 par 2 i par 2a k.p.k. - w brzmieniu obowiazujacym po 12.07.2007 r.

    Cezar

  • 9. Data: 2008-02-23 19:49:02
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    A które to było umorzenie w tej samej sprawie?

  • 10. Data: 2008-02-23 19:50:10
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    > że oskarżenie powino wyjść poza przytoczone paragrafy i poza krąg osób
    > wspomnianych w postanowieniu prokuratury rejonowej.

    Nie wiem co wynika z akt. Ale skoro prokurator rejonowy odmowil wszczecia
    postepowania z urzedu w sprawie prywatnoskargowej z powodu braku interesu
    spolecznego w sciganiu tego czynu z urzedu (a tak wynika, z tego co
    napisales), to wlasciwym do rozpoznania zazalenia jest prok nadrzedny czyli
    okregowy (art 465 par 2a kpk) - tak to wyglada od noweli kpk obowiazujacej
    od 12 lipca 2007.. Od rozstrzygniecia prok okregowego odwolania nie ma, ale
    sam mozesz wniesc prywatny akt oskarzenia (krotki termin przedawnienia) i
    prowadzic postepowanie samemu (z tzw skargi prywatnej).

    Cezar

    Cezar.