  • 1. Data: 2007-03-29 07:56:23
    Temat: Prawo własności do ...ogrodzenia
    Od: "Grzegozr_W" <g...@o...pl>

    Witam wszstkich
    Problem tak jak w temacie : jestem właścicielem nieruchomości ogrodzonej
    prez mojego ojca i na jego koszt.
    od pewnoego dnia sąsiad pod byle pretekstem uszkadza w/w ogrodzenie
    doprowadzając go do ruiny.
    pytanie nr.1 co robić by temu zapobiec ?
    nr2. kto ma ponieść koszty odbudowy ogrodzenia ew. budowy nowego ?
    pozdr.

  • 2. Data: 2007-03-29 08:05:16
    Temat: Re: Prawo własności do ...ogrodzenia
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2007 09:56:23 +0200, Grzegozr_W napisał(a):

> [...]
    > doprowadzając go do ruiny.
    > pytanie nr.1 co robić by temu zapobiec ?
    > nr2. kto ma ponieść koszty odbudowy ogrodzenia ew. budowy nowego ?

    Pytanie podstawowe: po której stronie granicy działek stoi to ogrodzenie?

  • 3. Data: 2007-03-29 09:06:08
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 29 Mar 2007 08:05:16 +0000, jureq napisał(a):

    > Pytanie podstawowe: po której stronie granicy działek stoi to
    > ogrodzenie?

    Pewnie pośrodku - tradycyjnie ;)
    Ja bym zawezwał do zaprzestania, następnie zażądał kasy na naprawę a
    jeśli nie podziała - naprawił na koszt sąsiada.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 4. Data: 2007-03-29 09:25:05
    Od: "m" <l...@w...pl>

    Z tego co ja wiem ogrodzenie jest własnością wspólną obu sąsiadów (bez
    względu na czyj koszt zostało postawione - powinni sie dogadac i koszty
    budowy ponieść po połowie a jeśli zrobiła to jedna strona to jej sprawa) i
    oboje mają obowiązek dbac o to ogrodzenie.

  • 5. Data: 2007-03-29 11:12:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 29.03.2007 m <l...@w...pl> napisał/a:
    > Z tego co ja wiem ogrodzenie jest własnością wspólną obu sąsiadów (bez

    Własnością chyba nie...

    > względu na czyj koszt zostało postawione - powinni sie dogadac i koszty
    > budowy ponieść po połowie a jeśli zrobiła to jedna strona to jej sprawa) i
    > oboje mają obowiązek dbac o to ogrodzenie.

    Art. 154. § 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne
    urządzenia podobne, znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą
    do wspólnego użytku sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na granicy.
    § 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
    koszty ich utrzymania.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-03-29 11:20:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2007 19:12:17 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > .... znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, ....

    Właśnie z powodu tych słów pytałem gdzie stoi ten płot. Jak dotąd
    odpowiedzi nie ma.

  • 7. Data: 2007-03-30 19:26:45
    Od: "Grzegozr_W" <g...@o...pl>

    Witam
    Wielkie dzięki za sugestie i paragrafy.
    Płot stoi tradycyjnie w granicy.
    Sprawa nabrała jednak innego obrotu ponieważ sąsiad przebudowuje płot w taki
    spsób aby zatrzymać spływającą wode z mojej działki (zgodnie z
    ukształtowaniem terenu. Nie mam zielonego pojęcia czy ma do tego prawo.