  • 1. Data: 2003-03-18 08:31:45
    Temat: Prawo spadkowe - pytanie
    Od: "Szkoła Podstawowa 58" <s...@w...pl>

    Sytuacja: umiera sobie jeden pan, po ktorym dziedziczy jego szescioro dzieci
    (pelnoletnich ;-). Pan ten jednak zostawia testament, na mocy ktorego
    dziedziczy tylko trojka z tych dzieci.

    Dotad wszystko jest jasne...

    Spadek nie jest rozdzielony, postepowanie nie zostalo przeprowadzone.
    Nastepnie umiera jedno z dzieci, ktore odziedziczyly spadek. I tu pojawia
    sie pytanie: Czy to, co nalezalo sie zgodnie z testamentem temu dziecku
    dzieli sie pomiedzy pozostala dwojke dzieci, ktore odziedziczyly poojcu
    zgodnie z testamentem, czy pomiedzy wszystkie dzieci?

    Jak to wyglada w polskim prawie?

    Z gory dziekuje za informacje i zrodla...

    Tomasz Serwin
    s...@p...com

  • 2. Data: 2003-03-18 08:41:50
    Temat: Re: Prawo spadkowe - pytanie
    Od: "news" <p...@4...pl>

    w rodzinie mialem podobna sytuacje i z tego co wiem to nadal dziedzicza
    tylko osoby wskazane w testamencie. jesli natomiast dziecko ktore umarlo ma
    swoich spadkobiercow to ta czesc jemu przypadajaca dziedzicza ci
    spadkobiercy. jesli nie ma, to ta czesc jest dzielona pomiedzy pozostala
    dwojke.

    --
    Wyslano przez news.atcom.net.pl
    ATCOM S.A. http://www.atcom.pl/

  • 3. Data: 2003-03-18 09:31:52
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "news" <p...@4...pl> napisał w wiadomości
    > w rodzinie mialem podobna sytuacje i z tego co wiem to nadal dziedzicza
    > tylko osoby wskazane w testamencie.

    A co z zachowkiem ?

    JarekM

  • 4. Data: 2003-03-18 10:43:05
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > dzieli sie pomiedzy pozostala dwojke dzieci, ktore odziedziczyly poojcu
    > zgodnie z testamentem, czy pomiedzy wszystkie dzieci?

    Ani tak, ani tak. Nie ma znaczenia, ze spadek byl niepodzielony, nie ma
    znaczenia, ze postepowanie nie zostalo przeprowadzone. Zmarly
    spadkobierca nabyl juz swoja czesc spadku (w chwili smierci spadkodawcy) i
    jego czesc jest dziedziczona przez jego spadkobiercow - dzieci itp.
    Jedyne pytanie, ktore sie nasuwa, to czy zmarly jeszcze przed swoja smiercia
    zlozyl oswiadczenie o przyjeciu spadku. Jezeli nie zlozyl takiego
    oswiadczenia, to
    moga to zrobic jego spadkobiercy (transmisja) i ewentualnie odrzucic spadek,
    ktory otrzymal zmarly spadkobierca z testamentu.

    Oczywiscie jezeli zmarly nie ma dzieci, to oprocz malzonka wchodzi w rachube
    jego rodzenstwo (pozostala 5-tka dzieci).

    Konrad

  • 5. Data: 2003-03-18 10:46:07
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > A co z zachowkiem ?
    >
    > JarekM

    Co do tego ma zachowek ?

    Konrad

  • 6. Data: 2003-03-18 12:49:27
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b56tfn$cah$1@wroclaw.wro.vectranet.pl...

    > Co do tego ma zachowek ?

    Pytam sie po prostu czy nie wchodzi w rachubę zachowek, bo jak zrozumiałem
    testament obejmował nie wszystkich spadkobierców ustawowych.
    Stąd pytanie o zachowek.
    Może to faktycznie bez znaczenia ?
    A może jednak nie ?
    pzdr,
    JarekM

  • 7. Data: 2003-03-18 13:43:52
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > Co do tego ma zachowek ?

    Sporo!

  • 8. Data: 2003-03-18 13:57:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, Konrad vel Legislator wrote:
    [...]
    >+ > A co z zachowkiem ?
    >+ >
    >+ > JarekM
    >+
    >+ Co do tego ma zachowek ?

    Połowę spadku dla osób pominiętych w testamencie ?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-03-18 14:49:40
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > Połowę spadku dla osób pominiętych w testamencie ?

    Dobra odpowiadam wszystkim.

    Wiem, ze w rachube wchodzi zachowek, ale pytajacy sie
    o to NIE pyta i nie ma sensu o tym pisac. Jak pominieci
    w testamencie beda chcieli skorzystac z zachowku to sobie
    skorzystaja, jak nie to nie. Nie bylo tego w pytaniu i po co
    o tym pisac e?

    Konrad

  • 10. Data: 2003-03-18 22:38:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, Konrad vel Legislator wrote:
    [...]
    >+ Wiem, ze w rachube wchodzi zachowek, ale pytajacy sie
    >+ o to NIE pyta

    Prawda.

    >+ i nie ma sensu o tym pisac.

    Wątpliwe. Uznanie przez ciebie za oczywistość, że pytający
    jest świadom istnienia zachowku w polskim prawie powoduje
    podejrzenie że kandydujesz na jasnowidza ;)
    [...]
    >+ skorzystaja, jak nie to nie. Nie bylo tego w pytaniu i po co
    >+ o tym pisac e?

    Żeby przypadkiem i niechcący silną sugestią nie wprowadzić
    kogoś w błąd ? No a ja (dla przykładu) taki podejrzliwy
    jestem, więc nim grupowicz mnie wpuści w maliny to czasem
    sprawdzam co miał na myśli ;)

    pzdr, Gotfryd
    "to o co grupowicz pyta niekoniecznie jest tym czego potrzebuje";
    - wolne tłumaczenie jednego z częściejszych tekstów na comp.os.vms