  • 1. Data: 2006-09-01 16:22:39
    Temat: Prawa autorskie - publikacja bez gody autora?
    Od: Rozs <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam!
    Mam problem związany z prawami autorskimi, może mi ktoś coś doradzi.
    Kiedyś zdarzyło mi się napisać bajkę. Dobra była, konkurs wygrała, więc
    podesłałam ją koleżance do umieszczenia na stronie. Tam przeczytała ją
    jedna pani z wydawnictwa i zaproponowała mi umieszczenie jej w swoim
    podręczniku. Zgodziłam się, a tekst umowy brzmiał tak:
    "umowa o dzieło
    Przedmiotem umowy jest wykonanie przez zleceniodawcę dzieła:
    udzielenie licencji do utworu XXX w podręczniku XXX kl I, cz3."

    Z tego wnioskuję, że prawa do tekstu nadal są moje, a wydawnictwo nie
    może go umieścić nigdzie poza tą określoną książką. Dobrze rozumuję?

    Drugie pytanie: co zrobić, jeśli znajduję ten tekst w innym podręczniku
    - do nauki języka polskiego na Litwie, wydanym przez jakieś litewskie
    wydawnictwo?

    Nie chodzi mi o pieniądze, tylko jakoś tak mnie irytuje, że ktoś wziął
    sobie tę bajkę i nawet nie zapytał czy się zgadzam.

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Rozs

  • 2. Data: 2006-09-03 22:42:21
    Temat: Re: Prawa autorskie - publikacja bez gody autora?
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Rozs napisał(a):
> [...]
    > Przedmiotem umowy jest wykonanie przez zleceniodawcę dzieła:
    > udzielenie licencji do utworu XXX w podręczniku XXX kl I, cz3."

    Nieszczesliwie sformulowane. To nie umowa o dzielo, lecz umowa o
    przeniesieniu autorskich praw majatkowych.

    > Z tego wnioskuję, że prawa do tekstu nadal są moje, a wydawnictwo nie
    > może go umieścić nigdzie poza tą określoną książką. Dobrze rozumuję?

    jesli zgoda dotyczayla tylko tej publikacji (podrecznika) - to tak.
    Mozna wykorzystac utwor wylacznie w taki sposob, na jaki zgodzi sie
    autor (oczywiscie poza tzw. dozwolonym uzytkiem).

    > Drugie pytanie: co zrobić, jeśli znajduję ten tekst w innym podręczniku
    > - do nauki języka polskiego na Litwie, wydanym przez jakieś litewskie
    > wydawnictwo?

    jesli nie jest to skutek udzielonej licencji, ani dozwolony uzytek -
    scigac o naruszenie autorskich praw majatkowych.

    > Nie chodzi mi o pieniądze, tylko jakoś tak mnie irytuje, że ktoś wziął
    > sobie tę bajkę i nawet nie zapytał czy się zgadzam.

    scigac mozna takze za naruszenie niemajatkowych praw autorskich. Do
    nich nalezy m.in. prawo tworcy do decydowania o zakresie i formach
    rozpowszechnienia jego utworu (oczywiscie oprocz dozwolonego uzytku).

    pozdrawiam

    Bungo