    From: p...@w...pl (Pytajacy)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Polecenie firmy a procent od wartości umowy
    Date: Tue, 14 Jun 2016 21:41:48 +0000 (UTC)

    Sytuacja jest hipotetyczna, ale jestem ciekawy, jak to wygląda tak
    naprawdę.

    Załóżmy, że jestem pracownikiem firmy, która dostarcza jakieś rozwiązania.
    Klient tej firmy, wieloletni i lojalny, potrzebuje rozwiązania, które
    składa się z dwóch części.

    Jedna z tych części leży w zakresie naszych kompetencji i zrobimy mu ją.
    Części drugiej nie będziemy się podejmować - to nie jest nasz profil
    działalności, klient musi znaleźć sobie firmę, która to dla niego zrobi.

    Załóżmy teraz, że mam różne prywatne znajomości w branży i znam szefa
    firmy, która mogłaby się podjąć stworzenia tej drugiej części rozwiązania.
    Mogę skontaktować naszego klienta z tą drugą firmą i zaświadczyć, że firma
    ta wykona usługę rzetelnie (co jest prawdą, bo nie polecałbym kogoś
    niesprawdzonego).

    Załóżmy też, że nie chcę robić tego za darmo. Chciałbym umówić się z
    szefem tej drugiej firmy, że jeżeli podpiszą umowę i dostaną to zlecenie,
    to dostanę od tej umowy jakiś jednorazowy procent do własnej kieszeni.
    Wiadomo że na gębę wszystko można, ale chciałbym zrobić to oficjalnie,
    mieć to na piśmie i nie musieć tego specjalnie ukrywać.

    Czy taka praktyka jest legalna? Czy jest zgodna z prawem? Czy moja firma
    może mieć do mnie o to pretensję (że wykorzystuję stanowisko służbowe do
    prywatnych celów)? A może to jest zwykłe branie w łapę?

    Czuję pod skórą, że coś takiego nie może być legalne, a przynajmniej nie
    może być zgodne z prawem pracy, ale zastanawiam się, jaki przepis tego
    zabrania.