  • 1. Data: 2002-03-16 00:28:53
    Temat: @@@ PRAWO AUTORSKIE @@@
    Od: "Rafał Taras" <r...@p...onet.pl>

    witam

    jeśli właściciel firmy płaci mi za projektowanie plakatów i okładek książek,
    a nie podpisał ze mną umowy na zbycie praw autorskich to czy on łamie prawo
    czy nie???

    za wszelkie odpowiedzi dziękuje

  • 2. Data: 2002-03-16 08:27:14
    Temat: Re: @@@ PRAWO AUTORSKIE @@@
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 16 Mar 2002, Rafał Taras wrote:

    > jeśli właściciel firmy płaci mi za projektowanie plakatów i okładek książek,
    > a nie podpisał ze mną umowy na zbycie praw autorskich to czy on łamie prawo
    > czy nie???

    Nie zawarł więc umowy o przeniesienie praw autorskich (która musi być na
    piśmie), tylko licencyjną. W braku wyszczególnionych pól eksploatacji
    licencjobiorca ma prawo korzystać z utworu zgodnie z jego charakterem i
    przeznaczeniem oraz przyjętymi zwyczajami (art. 49 PrAut).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-16 10:55:09
    Od: "Rafał Taras" <r...@p...onet.pl>

    ja mam założoną działalność gospodarczą (zajmuję się scenografią),
    producent filmu, w którym pracuję nie zawarł ze mną żadnej umowy
    ja wystawiam tylko rachunki za swoją pracę nie wyszczególniam co dokładnie
    chodzi
    i co jest przedmiotem mojej działalności, na rachunku wpisuję "prace
    scenograficzne"

    z tego co słyszałem, to producent nie może sprzedać filmu bez pisemnego
    zbycia moich praw utorskich
    na jego rzecz producenta, a takie przestępstwo ściga prokuratura

    co mam robić w takiej sytuacji

    st...

  • 4. Data: 2002-03-16 11:35:48
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 16 Mar 2002, Rafał Taras wrote:

    > ja mam założoną działalność gospodarczą (zajmuję się scenografią),
    > producent filmu, w którym pracuję nie zawarł ze mną żadnej umowy

    Może zawarł ustną umowę o dzieło?

    > z tego co słyszałem, to producent nie może sprzedać filmu bez pisemnego
    > zbycia moich praw utorskich

    Producent musi uzyskać licencję na wykorzystanie scenografii właśnie we
    filmie. To jest odrębne pole eksploatacji. Wyjątkiem byłaby sytuacja gdyby
    wykorzystanie tego rodzaju scenografii we filmach byłoby usankcjonowane
    jej przeznaczeniem albo zwyczajami panującymi w danym środowisku twórczym.

    > na jego rzecz producenta, a takie przestępstwo ściga prokuratura

    Ale na wniosek poszkodowanego.

    > co mam robić w takiej sytuacji

    Spisać umowę o dzieło i zawrzeć w niej postanowienia licencyjne oraz
    określić wynagrodzenie (ile za samo dzieło, a ile za licencję na
    wykorzystanie właśnie we filmie).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-03-16 11:56:34
    Od: "Rafał Taras" <r...@p...onet.pl>

    umowę o dzieło miałem podpisaną na początku mojej pracy dla tego
    producenta, trwało to około 1, 5 miesiąca a ja pracuję już dwa lata

    chciałbym uzykać za prawa utorskie pieniądze, a sprawą druga:
    produkcja tego filmu nie oddała mi pieniędzy za matewriały(około 6 tyś.), a
    aktualnie nie chcą zapłacić mi za projekty
    które wykonałem, a oni je już wykorzystali (film z tymi przedmiotami był
    już wyemitowany i jest emitowany nadal)

    czy w takim przypadku moge zarządać pieniędzy za prawa autorskie i zwot
    wszelkich poniesionych kosztów, pog grożbą zgłoszenia sprawy do
    prokuratora???
    szacunkowa wartość (według stawerk rynkowych za projektowanie) zadłużenia
    filmu w stosunku do mnie to około 54 tyś.

    co mogę wyegzekwować od takiego producenta???

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...