    From: "Slawek" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Oswiadczenie o niekaralnosci
    Date: Sat, 15 May 2004 18:00:06 +0000 (UTC)

    Witam serdecznie,

    Mam zagadnienie nastepujace: przyszly pracodawca dal mi do wypelnienia
    formularz stanowiacy oswiadczenie o niekaralnosci. W przeszlosci mialem
    stycznosc z prawem, banalna ale jednak, w wyniku ktorej zapadl wyrok skazujacy
    na grzywne w niewielkiej kwocie. Bylo to kilka lat temu, w dodatku sprawa
    sadowa odbyla sie w trybie zaocznym, nie dostarczono mi zadnego wezwania a
    jedynie przyslano wyrok czym bylem bardzo zaskoczony. Bylem jednakze
    przesluchiwany przez prokurature jakies 2 lata przed tym zdarzeniem (rozmowa
    10 minut z prokuratorem do ktorego sprawa trafila).

    Moje pytanie: prosze przyblizyc pojecie "karalnosci". Czy taka sytuacja jak
    moja zalicza sie do "bycia karanym"? Czy tez raczej jest to zdarzenie w wyniku
    ktorego nalezy zaliczyc odbycie kary w zakladzie karnym i to z jakiegos
    konkretnego paragrafu np. rozboj, oszustwo, kradziez, morderstwo?

    Drugie pytanie: czy status "karanego" przynalezny jest czlowiekowi przez cale
    zycie, czy tez w przypadku niepopelnienia drugi raz takiego samego czynu w
    przyszlosci, po pewnym czasie nastepuje "oczyszczenie" w dokumentach?

    Pytanie ostatnie: w jaki sposob mozna sprawdzic swoj status karalnosci i czy
    wiaze sie to ze skomplikowana procedura oraz kosztami? Majac niejasna sytuacje
    pragne uniknac wypelnienia formularza w niewlasciwy sposob gdyz zapewne rodzic
    to bedzie jakies konswekwencje prawne.

    Bede zobowiazany za odpowiedzi na moje pytania, mysle iz przydadza sie one nie
    tylko mnie.

    Pozdrawiam,
    Slawek.