  • 1. Data: 2008-08-11 20:50:20
    Temat: Odszkogowanie za gazociąg
    Od: "Marek Kownacki" <m...@g...com>

    witam,

    Gazownictwo przeprowadziło mi nowy rurociąg z gazem do sąsiadów w ramach
    wymiany starego.
    Długość ok. 1 km. przez moją dzialkę...
    Wysięli trochę krzaków malin + 2 drzewa.
    Proponują mi ugodę o odszkodowanie w wysokości... 432zł (-podatek dochodowy
    20%)

    Mam pytania:
    1. czy to jest adekwatna kwota? /podpierają się wyceną rzeczoznawcy, kórej
    nie widziałem na oczy/
    2. czy mogę nie zaakceptowac ugody? Co się wtedy stanie?
    3. Czy da się wytargować wiekszą kwotę?

    Serdecznie pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2008-08-11 21:44:41
    Temat: Re: Odszkogowanie za gazociąg
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek Kownacki" <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Długość ok. 1 km. przez moją dzialkę...
    > Wysięli trochę krzaków malin + 2 drzewa.
    > Proponują mi ugodę o odszkodowanie w wysokości... 432zł (-podatek

    Zapytaj na grupie pl.soc.prawo.podatki, czy odszkodowanie jest dochodem, bo
    coś mi się zdaje, że nie.

    > Mam pytania:
    > 1. czy to jest adekwatna kwota? /podpierają się wyceną rzeczoznawcy,
    > której nie widziałem na oczy/

    To jej zażądaj.

    > 2. czy mogę nie zaakceptować ugody? Co się wtedy stanie?

    Możesz dochodzić odszkodowania przed sądem.

    > 3. Czy da się wytargować większą kwotę?

    To jest bardzo dobrze postawione pytanie. :-)

  • 3. Data: 2008-08-12 02:10:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marek Kownacki pisze:

    > Wysięli trochę krzaków malin + 2 drzewa.

    Sami? A skąd mieli zezwolenie z gminy? (chyba, że to drzewa owocowe)

    > Proponują mi ugodę o odszkodowanie w wysokości... 432zł (-podatek dochodowy
    > 20%)

    Od odszkodowań podatku dochodowego się nie płaci, bo to nie dochód tylko
    naprawienie szkody,

  • 4. Data: 2008-08-12 06:30:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Aug 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Marek Kownacki" <m...@g...com> napisał
    >
    > Zapytaj na grupie pl.soc.prawo.podatki, czy odszkodowanie jest dochodem, bo
    > coś mi się zdaje, że nie.

    Różnie bywa.
    Proponuję wstępnie rzut oka do art.21 tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Jest zastrzeżenie "jeśli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają
    *WPROST* z przepisów odrębnych ustaw[...]".
    Negocjowalne odszkodowanie IMVHO pod to się nie załapie.
    Chyba że "z sądem"... ale sam z chęcią poczytam, bo akurat w przypadku
    szkód majątkowych brzmi to nielogicznie.

    > To jest bardzo dobrze postawione pytanie. :-)

    Czy to jest sugestia, że *PO* dopuszczenia do wycięcia tych malin
    tzw. "pozycja negocjacyjna" jest zupełnie inna, niż PRZED?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-08-12 06:34:38
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Andrzej Lawa w <news:7287n5-j7k.ln1@ncc1701.lechistan.com>:

    > Sami? A skąd mieli zezwolenie z gminy? (chyba, że to drzewa owocowe)

    > Od odszkodowań podatku dochodowego się nie płaci, bo to nie dochód tylko
    > naprawienie szkody,

    Taaa...

    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów
    wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, *z wyjątkiem:*
    [...]
    *g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,* [1]

    [1]
    Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z dnia 29 listopada 2006 r. sygn. akt
    SK 51/06 w (Dz.U. Nr 226, poz. 1657) orzekł, iż w zakresie, w jakim
    przepis wyłącza zwolnienie podatkowe w stosunku do odszkodowań
    uzyskanych na podstawie *ugody sądowej*: a) jest niezgodny z art. 2 i
    art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, b) jest zgodny
    z art. 217 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 64 ust. 2
    Konstytucji.

    To powyższe z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

    Jest jeszcze o odszkodowaniach dotyczących majątku związanego z DG,
    które na wprost są przychodem

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-08-12 06:38:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Aug 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Od odszkodowań podatku dochodowego się nie płaci

    Tia.... jakby nie zastrzeżenie oraz wyjątki a,b,c,d,e,f i g
    mozna by się zgodzić ;)

    Jak ktoś wie jak czytać zastrzeżenie (o wynikaniu "wprost") to
    poproszę o komentarz, bo mi się zdaje, że sprowadza się do tego,
    że:
    - jakaś ustawa lub rozp. musi określać "należy się 1500 zł" lub
    musi określać "należy się 200 zł za każdy metr kwadratowy"
    LUB
    - trzeba mieć dowód określający "wprost" wartość zniszczonego
    mienia, np. koszt zakupu sadzonek plus *zapłacona* robocizna
    LUB
    - trzeba mieć dowód określający koszt naprawy

    Żle myślę?
    To na deser jest jeszcze jawne wyłączenie do rozważenia:
    "3) [...] z wyjštkiem: [...] [...] g) odszkodowań wynikajšcych
    z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sšdowe,"

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-08-12 06:39:25
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał

    > To powyższe z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    >
    > Jest jeszcze o odszkodowaniach dotyczących majątku związanego z DG,
    > które na wprost są przychodem

    Przy czym to ostatnie ma sens bo szkoda jest kosztem,
    odszkodowanie przychodem a róznica wchodzi do podstawy
    do opodatkowania.
    W przypadku osoby fizycznej nie prowadzącej dg takie
    podejście to rozbój.

  • 8. Data: 2008-08-12 06:57:24
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Alek w <news:g7rb6v$njs$1@news.onet.pl>:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał

    > Przy czym to ostatnie ma sens bo szkoda jest kosztem,
    > odszkodowanie przychodem a róznica wchodzi do podstawy
    > do opodatkowania.

    Chyba, że to samochód nieobjęty dobrowolnym ubezpieczeniem, wtedy nici
    a nie koszty... :/

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2008-08-12 11:14:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Tia.... jakby nie zastrzeżenie oraz wyjątki a,b,c,d,e,f i g
    > mozna by się zgodzić ;)

    Merde... Zapomniałem o wyjątkach, bo mnie nie dotyczyły...

    Ba, nawet dochód z umowy miałem z początku nieopodatkowany, bo sąd
    omyłkowo nie zaznaczył, że to jest zaległa umowa, a nie odszkodowanie i
    komornik nie odprowadził.