  • 1. Data: 2004-04-09 15:52:09
    Temat: lichwa
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    W portalu panoramafirm przeczytalem cos takiego:

    Odsetki ustawowe

    Potrzeba nowelizacji art. 359 par. 3 k.c. wynikła z konieczności
    dostosowania zawartego w nim upoważnienia ustawowego do wymogów określonych
    w art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nowe brzmienie art.
    359 par. 3 określa wytyczne do aktu wykonawczego ustalającego wysokość
    odsetek ustawowych. Jedną z funkcji odsetek ustawowych jest dyscyplinowanie
    dokonywania płatności. Sprawne przeprowadzanie płatności i rozliczeń
    pieniężnych zapobiega powstawaniu tzw. zatorów płatniczych, zjawiska bardzo
    niekorzystnego dla obrotu gospodarczego, szczególnie dla rynku finansowego.
    Aby odsetki ustawowe mogły spełniać wskazaną wyżej funkcję, ich wysokość
    powinna być ustalana z uwzględnieniem poziomu rynkowych stóp procentowych
    oraz stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego. Fakultatywne upoważnienie
    dla Rady Ministrów do określenia odsetek maksymalnych (art. 359 par. 3
    zdanie drugie - w obecnym brzmieniu tego przepisu) zamieszczono w odrębnym
    par. 4. W art. 2 pkt 2 ustawy nowelizującej k.c. skreślono art. XXV przep.
    wprow. K.c., przewidującego sankcję karną za zastrzeganie lub pobieranie
    korzyści majątkowych przewyższających wysokość odsetek określoną w
    rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 359 par. 3 k.c.,
    jako, że zagrożenie sankcją karną nie jest właściwą metodą regulacji obrotu
    cywilnoprawnego.

    Wystarczającą sankcją za naruszenie zakazu zastrzegania lub pobierania
    odsetek wyższych niż maksymalne jest sankcja cywilna (np. nieważność
    czynności prawnej przewidziana w art. 58 K.c.).

    To jest cos takiego jak maksymalne odsetki (scscle okreslone a nie przy
    stosowaniu klauzul generalnych np. wyzysku)
    ?
    Nie moge sobie zastrzec w umowie powyzej progu?

    pozdrawiam
    mdr

  • 2. Data: 2004-04-09 16:02:02
    Temat: Odp: lichwa
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Mateusz Dr <n...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c56gr3$g20$...@n...onet.pl...
> [...]
    > rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 359 par. 3 k.c.,
    > jako, że zagrożenie sankcją karną nie jest właściwą metodą regulacji

    No dobra, Rada Ministrow nie okreslala juz maksymalnych odsetek (zaniechala)
    od 1989 r.,
    w zwiazku z tym art. byl nieaktualny.

    W art. bedacym teraz podstawa do rozporzadzenie nie ma upowaznienia do
    okreslania maksymalnych odsetek.

    > Wystarczającą sankcją za naruszenie zakazu zastrzegania lub pobierania
    > odsetek wyższych niż maksymalne---

    Niby gdzie w takim razie okreslone?
    Ustawowe sa okreslone.
    W czynnosci prawnej moge przyjac inne.
    To gdzie te maksymalne??

    jest sankcja cywilna (np. nieważność
    > czynności prawnej przewidziana w art. 58 K.c.).

    Taak?

> [...]
    > stosowaniu klauzul generalnych np. wyzysku)
    > ?
    > Nie moge sobie zastrzec w umowie powyzej progu?

    hmm

    pozdarwiam
    mdr

  • 3. Data: 2004-04-09 19:05:13
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Byl plan nowelizacji, ktory zakladal, ze odsetki z czynnosci prawnych nie
    moga byc wyzsze niz 2-krotnosc ustawowych.

    http://orka.sejm.gov.pl/Druki4ka.nsf/0/76AEDC8022FD2
    EDEC1256E400035F412/$fil
    e/2546.pdf

    mdr

  • 4. Data: 2004-04-09 19:21:50
    Temat: Re: lichwa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Dr" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    Czy mój czytnik czegoś nie widzi, czy ten człowiek rozmawia sam ze sobą?
    :-)

  • 5. Data: 2004-04-10 08:47:08
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Czy mój czytnik czegoś nie widzi, czy ten człowiek rozmawia sam ze sobą?
    > :-)

    :)

    KG

  • 6. Data: 2004-04-10 09:09:48
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:c57ic9$pn$...@n...onet.pl...
    > Użytkownik "Mateusz Dr" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Czy mój czytnik czegoś nie widzi, czy ten człowiek rozmawia sam ze sobą?
    > :-)

    Wesolych Swiat. :)

  • 7. Data: 2004-04-10 09:41:08
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Mateusz Dr" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Czy mój czytnik czegoś nie widzi, czy ten człowiek rozmawia sam ze
    > sobą? :-)

    "schizofrenia... już nigdy nie będziesz sam..."
    ;-)
    A na powaznie to na przyszłość radzę przemyśleć to co chce się napisać,
    i napisać w jednym poście, a nie w kilku. Nikt nie odpowie czekając co
    jeszcze sobie przypomnisz, co jeszcze zechcesz dodać...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 8. Data: 2004-04-10 14:46:15
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Massai" <t...@w...pl> niebacznie popelnil

    > "schizofrenia... już nigdy nie będziesz sam..." ;-)
    Optymista. A może to rozmowa z jedybym inteligentnym w okolicy (psp)?
    - pozdrawiam przedświątecznie również z ;))

    --
    pozdro
    poreba