  • 1. Data: 2004-03-24 06:32:04
    Temat: Umowy międzynarodowe
    Od: "Asmi" <o...@p...onet.pl>

    Witam grupę!
    Proszę o wyjaśnienie, najlepiej z aktami z których to wynika, jakie jest
    miejsce umowy międzynarodowej w porządku prawnym kraju - sygnatariusza. Moim
    zdaniem jest to akt najważniejszy i obowiązujący nawet przed konstytucją, co
    wynika z zasady pacta sunt servanda, doprecyzowanej w Konwencji Wiedeńskiej.
    Bardzo proszę o potwierdzenie lub wyprowadzenie mnie z błędu.
    Asmim

  • 2. Data: 2004-03-24 09:02:35
    Temat: Re: Umowy międzynarodowe
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "Asmi" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Moim
    > zdaniem jest to akt najważniejszy i obowiązujący nawet przed konstytucją,

    nie, konstytucja zawsze jest najwazniejsza, a miejsce aktow miedzynarod
    definiuje wlasnie ona. W polsce jest to takie samo zrodlo prawa jak ustawa,
    czy rozporzadzenie.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 3. Data: 2004-03-24 09:56:36
    Od: "Asmi" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Moim
    > co
    >
    > nie, konstytucja zawsze jest najwazniejsza, a miejsce aktow miedzynarod

    W naszej konstytucji również? W którym miejscu?

    >W polsce jest to takie samo zrodlo prawa jak ustawa,
    > czy rozporzadzenie.

    A jak to się ma do Konwencji Wiedeńskiej? NIe obowiązuje u nas?
    Asmi

  • 4. Data: 2004-03-24 10:06:29
    Temat: Odp: Umowy międzynarodowe
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Dokładnie o tym w rozdziale Konstytucji RP normującym Źródła prawa. Umowy
    mnar. są ponad ustawami, ale tylko te zawarte w określony sposób. Poczytaj
    sobie o tym w Konstytucji

    brett

  • 5. Data: 2004-03-24 10:54:14
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Asmi wyskrobał(a):
> [...]
    > konstytucją, co wynika z zasady pacta sunt servanda, doprecyzowanej w
    > Konwencji Wiedeńskiej. Bardzo proszę o potwierdzenie lub wyprowadzenie

    Umowy międzynarodowe mają moc wyższą od konsytucji chyba tylko w jednym
    państwie na świecie - Meksyku. Pozostałe państwa różnie to regulują - umowa
    może mieć moc wyższą od ustawy, na równi, niższą... W Polsce mamy pod tym
    względem dwa rodzaje umów: niektóre mają wyższą moc niż ustawy (te, które są
    ratyfikowane za uprzednią zgodą Sejmu wyrażoną w ustawie), a inne mają moc
    niższą od ustawy.
    Polecam w tym względzie Konstytucję i jej rozdział pod tytułem "Źródła
    prawa".

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-03-27 21:58:02
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Asmi" napisał w wiadomości :

    > konstytucją,

    > W naszej konstytucji również? W którym miejscu?

    Konstytucja RP
    [...]
    Art. 87.
    1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej
    są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz
    rozporządzenia.
    2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej
    są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa
    miejscowego.
    [...]
    Art. 91.
    1. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku
    Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku
    prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest
    uzależnione od wydania ustawy.
    2. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w
    ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się
    pogodzić z umową.
    3. Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy
    konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione
    jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z
    ustawami.
    [...]

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 7. Data: 2004-03-27 22:12:52
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > ratyfikowane za uprzednią zgodą Sejmu wyrażoną w ustawie), a inne mają moc

    A jak to jest Waszym zdaniem z Konwencją o prawach dziecka i Ustawą o
    systemie oświaty?