    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Pytanie do Sandry
    Date: Fri, 7 Feb 2003 17:01:26 +0100

    Użytkownik Joanna <m...@s...wp.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b20idb$3eh$...@a...news.tpi.pl...
    Chociaż wiedziałam, że byłemu bardzo zalezy na dziecku,
    > nie proponowałam mu, żeby je uznał - po częsci dlatego, że czekałam, aż on
    > tym wyjdzie, po częsci dlatego, że obawiałam się dalszych problemów z jego
    > strony.

    no i pewnie będzie wojował ale sie nie przejmuj ... po pierwsze musisz być
    silna ...możesz mieć również kontakt przez czas postępowania ze mną ...

    W tej chwili moja sytuacja materialna sie pogorszyła i wskazane
    > byłoby, zebym zadbała o alimenty dla dziecka, jednak nie chcę, żeby mój
    były
    > miał prawa rodzicielskie (spodziewałabym się np. z jego strony żądań
    zmiany
    > imienia dziecka i innych poważnych klopotów).

    no nie to nie on o tym będzie decydował ...

    Czy istnieje jakakolwiek
    > szansa, żeby można było przeprowadzić uznanie ojcostwa z jego strony (on
    na
    > pewo będzie chciał), ale bez przyznania praw rodzicielskich?

    tak istnieje szansa ... musisz dokładnie w uzasadnieniu opisać jak sie
    zachowywał i jak zagraża bezpieczeństwu twojemu i dziecka ...

    Albo żebym
    > otrzymała świadczenai z państwowego funduszu alimentacyjnego?

    wiec jeśli chodzi o fundusz wcześniej nie ma na co liczyć ...musi byc
    przeprowadzone postepowanie " o ustalenie ojcostwa"
    zgodnie z art.84§1i2 k.r.o jak również może to w twoim imieniu zrobic
    prokurator art. 86 k.r.o ...pozew powinien odpowiadać ogolnym warunkom pisma
    procesowego art.126§1i 2 k.p.c a takze szczegolnym warunkom przewidzianym
    dla pozwu art.187 k.p.c . Pozew sporządzasz w 3 egz. / 2 do sądu jeden dla
    siebie na potwierdzenie złożenia ...można wysłać pocztą / .Wnosi się pozew
    do sądu rejonowego ,w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania art.
    27§1 k.p.c albo w okręgu zamieszkania powoda art.32 k.p.c . Jeśli pozwany
    jest poza granicami kraju pozew wnosi sie wg.miejsca zam. powoda art.42
    k.p.c
    w pozwie w pkt. wypisujesz swoje żadania w zał. wzór .Ponadto jezeli nie
    pomagał i nie ponosił kosztów związanych z porodem i całą ta sytuacją możesz
    żądać zgodnie z art. 143 k.r.o dochodzić roszczeń alimentacyjnych na siebie
    i na dziecko...jest to roszczenie o pokrycie wydatków poniesionych w
    zwiazku z ciążą i porodem oraz kosztów trzymiesiecznego utrzymania matki w
    okresie połogu ,a z ważnych powodów sąd może wydłużyc ten okres. Masz też
    prawo domagać się pokrycia innych wydatków lub szczegolnych strat
    majątkowych jeżeli wskutek ciązy ,porodu je poniosłas art.141 k.r .o
    Jestes zwolniona od kosztów sądowych art. 111 §1 k.p.c możesz domagać sie
    również ustanowienia adwokata z urzędu art.117§1 i 2 k.p.c .

    Sąd w wyroku ustalającym ojcostwo nadaje dziecku nazwisko na wniosek ojca
    lub ustawowego przedstawiciela / czyli twój/. Jezeli dziecko ma ukończone 13
    lat wtedy potrzebna jest i jego zgoda w tej kwestii.
    W swietle art. 93k.r.o władza rodzicielska przysługuje obojgu . Jednakże w
    razie sądowego ustalenia władza przysługuje ojcu tylko wtedy ,gdy przyzna
    mu ją sąd. Sąd decyduje z urzedu o przyznaniu władzy ...

    Jeszcze jedno w tym pozwie możesz również wnosic o zabezpieczenie alimentów
    do czasu zakonczenia postepowania /mozna to uczynic w pozwie art.187§ 2
    k.p.c

    Sandra