    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Bezprawne alimenty
    Date: Mon, 3 Feb 2003 22:45:36 +0100

    Użytkownik Aleksander <s...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b1mkdf$bp0$...@k...man.lodz.pl...
    > Dowiedziałem się pewien czas temu, że mężczyzna podany w moim akcie
    > urodzenia nie jest moim ojcem. Jednak ZUS wypłaca ( mojej matce) alimenty
    > ponieważ ustalono ojcostwo sądownie ( niezgodnie z prawdą).

    ZUS wyplacajac alimenty będzie chciał odzyskać wypłacone kwoty i panu grozi
    sprawa karna za zobowiązania wobec skarbu państwa ...

    Dodam że
    > niedawno doszedłem do pełnoletności ( uczę się jeszcze). Znam mojego
    > "prawdziwego" ojca i nie chciałbym, żeby bezprawne zobowiązania obciążały
    > "fałszywego". Wyjechał on z Polski i dawno alimentów nie płaci, swoją
    drogą
    > jest przekonany że jestem jego dzieckiem.
    >
    > Pyt. 1. Chciałbym jak najszybciej "pozbyć" moją matkę wspomnianych
    świadczeń
    > ( nie ze złośliwości, ale takich pieniędzy nie powinno się brać), na razie
    > bez rozwiązywania sprawy głębiej. Jak to zrobić. Czy mogę napisać do sądu,
    > że zrzekam się alimentów?

    alimentów nie można sie zrzec ...jedynie można ich nie egzekwować ...

    > Pyt. 2. Druga sprawa to oczywiście ustalenie stanu prawnego zgodnego z
    > faktycznym. Czytałem że nie mozna uznać dziecka ani ustalić ojcostwa
    dopóki
    > nie zaprzeczy się "poprzedniemu" ojcostwu. Jak to zrobić?

    art. 70 k.r.o dziecko może wnieść o zaprzeczenie ojcostwa w ciągu trzech lat
    od osiągnięcia pełnoletności..

    Nie ma praktycznie
    > żadnego kontaktu z "fałszywym" ojcem, czyli wpisanym w dokumentach ( ZUS
    coś
    > próbował i nic). Czy w tej sytuacji można zaprzeczyć ojcostwo?

    j.w powództwo może wnieść również prokurator ...pozew nalezy wniesc do sądu
    rejonowego,którego okregu zam.pozwany art. 16,17 pkt 1 i art.27 §1
    k.p.c.Jezeli pozwany nie ma miejsca zamieszkania w Polsce ,własciwy jest sąd
    wg.jego miejsca pobytu w Polsce a gdy nie jest ono znane lub nie lezy w
    Polsce według ostatniego miejsca zam. pozwanego w Polsce art.28 k.p.c . Gdy
    brak jest podst. do wytoczenia powództwa według podanych przepisów,powództwo
    wytacza się przed sądem miejsca zam.powoda art.42 k.p.c pozew w 5 egz.

    > Pyt. 3. Załóżmy że się uda co wyżej.

    to nie kwestia udania się tylko załatwienia sprawy sprawiedliwie i zgodnie z
    prawem ...

    Czy to obciąży moją matkę, której
    > zeznania pozwoliły ustalić "fałszywe" ojcostwo?

    troche to dziwne ...a czy obciąży to zależy od mężczyzny ,który niesłusznie
    ponosił koszty w wyniku rozstrzygniecia sprawy...

    Mogłaby chyba powiedzieć, że
    > nie znała prawdy,

    prawdy? można faktycznie i tak się tłumaczyć ,że się często zmieniało
    partnerów i się nie pamiętało tego faktu z kim i co ...

    choć ja wiem że znała i zrobiła to świadomie. Chciałbym
    > rozwiązać sprawę, ale czy przy okazji nie będzie musiała zapłacić
    pobranych
    > bezprawnie alimentów? A może obciąży to "prawdziwego" ojca.?

    a co winien jest prawdziwy ojciec?

    > Mam przeświadczenie, iż trzeba sprawę rozwiązać jak najszybciej. Wiem że
    > temat jest nieciekawy ( bo prawdziwa...) ale liczę na wyrozumiałość
    > grupowiczów. W archiwum na hasło "alimenty" pojawia się ponad 4000
    trafień.
    > Dalej niestety nie szukam...

    pozew składa sie w 5 egz. okresla sie wpis tymczasowy w kw..od 30 do 600 zł.
    art 31 ust. 1 ustawy z 67r.Dz.U.97.24.110 z pozn.zm. i §1 pkt.7 rozp.
    Ministra Sprawiedliwosci z 96r. w sprawie okreslenia wysokosci wpisów w
    sprawach cywiln. Dz. U.96.154.753z pozn. zm.

    Sandra