  • 1. Data: 2002-05-13 05:54:24
    Temat: Ochrona wizerunku
    Od: "Jan Pachniewicz" <g...@i...pl>

    Witam wszystkich.

    Mam wątpliwości jak wygląda kwestia prawna
    - ochrony wizerunku w przypadku zdjęć "reportażowych",
    przypadkowych, niepublicznych osób?
    Chodzi mi o wypadek gdy postać
    jest głównym tematem zdjęcia i jest identyfikowalna.
    Czy jako autor mogę dowolnie dysponować
    takim materiałem (publikacja, sprzedaż, aranżacje itd.) czy nie?

    Pozdrawiam
    Jan Pachniewicz
    GRAFIKA i KARTOGRAFIA
    http://www.janpachniewicz.republika.pl

  • 2. Data: 2002-05-13 11:06:07
    Temat: Re: Ochrona wizerunku
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

    Użytkownik "Jan Pachniewicz" <g...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy jako autor mogę dowolnie dysponować
    > takim materiałem (publikacja, sprzedaż, aranżacje itd.) czy nie?

    Wizerunek nalezy do dobr osobistych o ktorych stanowi art 23 kc. Co do
    zasady, nie mozesz rozpowszechniac zdjec, bez zgody osob na nich
    przedstawionych (art 81 ustawy o pr. autorskim i pr. pokr.) Jednak w
    okreslonych przypadkach masz prawo rozpowszechniac wizerunek, nawet jesli
    przedstawiona na nim osoba nie wypowiedziala sie co do tego, czy wyraza
    zgode na rozpowszechnianie. Po pierwsze, jesli osoba przedstawiona na
    zdjeciu otrzymala wynagrodzenie za pozowanie - wowczas w braku wyraznego
    zastrzezenia masz prawo rozpowszechniac ten wizerunek. Po drugie, masz prawo
    rozpowszechniac wizerunek osoby, jesli wykonales go w zwiazku z pelnieniem
    przez te osobe funkcji publicznych (np. zdjecie polityka, dzialacza
    zwiazkowego itd). No i wreszcie po trzecie, nie jest wymagana zgoda osoby
    przedstawionej na wizerunku, jesli stanowi ona jedynie szczegol calosci (np.
    zgromadzenia, krajobrazu itd)

    --
    Cinis sum, cinis terra est, terra dea est...
    ergo mortuus non sum.

  • 3. Data: 2002-05-13 13:06:52
    Od: "Jan Pachniewicz" <g...@i...pl>

    Wielkie dzięki za informację.
    Jeszcze tylko małe ale...
    A co jeżeli osoba na zdjęciu jest nierozpoznawalna np.: siedzi tyłem?

  • 4. Data: 2002-05-13 13:30:57
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

    > Wielkie dzięki za informację.
    > Jeszcze tylko małe ale...
    > A co jeżeli osoba na zdjęciu jest nierozpoznawalna np.: siedzi tyłem?

    Wizerunek jest wizerunkiem, nawet jesli rozpoznanie osoby nastrecza
    trudnosci. W takim przypadku jak mowisz, dana osoba, jesli by zechciala
    wystapic z roszczeniem, miala by po prostu wieksze trudnosci przy dowodzeniu
    swoich racji. Mimo wszystko jednak, z praktycznego punktu widzenia, zawsze
    wygodniej jest sie z dana osoba umowic, by wyrazila zgode na
    rozpowszechnianie, lub tez zaplacic jej wynagrodzenie za pozowanie (nawet w
    symbolicznej wysokosci)

  • 5. Data: 2002-05-13 13:48:47
    Od: "Jan Pachniewicz" <g...@i...pl>

    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam :)