  • Data: 2003-10-11 05:23:44
    Temat: OT: wyrok w sprawie parafii
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 10 Oct 2003, NoMAD wrote:

    >+ Uzytkownik "CC" <o...@i...pl> [...]
    >+ > Parafie skazano za to ze [...]
    >+ Jednego "za Boga" ;-) nie rozumiem: jak mozna skazac parafie? !!!
    >+
    >+ Owszem, w sredniowieczu skazywano np dzwon ktory nie

    Czy dobrze rozumiem, że w ramach rozróżniania odpowiedzialności
    cywilnej od karnej "skazać" chcesz rozumieć jako "wydać wyrok
    karny" na osobę prawną ? I że "niemożliwe" ?

    Jeśli tak - no to (abstrahując od omawianego przypadku, którego
    opisu zresztą [jeszcze] nie czytałem :)) w GP widziałem projekty
    (?) przepisów przwidujących właśnie *karną* odpowiedzialność
    osób prawnych, równoczesną z odpowiedzialnością osób fizycznych
    które przestępczym działaniem spowodowały szkodę z której
    osoba prawna wyniosła pożytek a jej organy się nie sprzeciwiały
    (mimo że oprócz ukaranej osoby odpowiedzialnej nie można
    wskazać odpowiedzialności innych osób fizycznych).

    Przykładowo - przykład nie pochodzi z owego artykułu, już
    szczegółów nie pamiętam, więc jak pokręcę to obtentegować
    (lub splonkować ;)) - jeśli księgowa "zachachmęci" kosztami
    tak że *firma* wskutek tego "zaoszczędzi" podatku, to sąd
    mógłby orzec karę grzywny *dla firmy* (również, niezależnie
    od księgowej).

    Cóż, zastaw na nieruchomości, środek karny do osoby prawnej,
    leasing.... ciekawe co by starożytny Rzymianin powiedział
    na cytat że u nas się stosuje "zasady prawa Rzymskiego" ;) !

    >+ ostrzegl mieszkancow przed pozarem na publiczne potluczenie na kawalki
    >+ ale w XXI wieku to chyba niemozliwe...

    ...ale za to są możliwe *inne* nieprzewidziane poprzednio
    "wynalazki prawne" ;) OIMW, oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd