  • 1. Data: 2006-09-18 17:37:19
    Temat: Nowe przepisy a odsprzedaż mieszkania
    Od: "Robert Jewuła" <R...@w...pl>

    Witam grupowiczów
    Nigdzie nie mogę znaleźć informacji dotyczącej sprzedaży mieszkania które
    może nabyć moja znajoma od agencji mieszkaniowej i odsprzedając to
    mieszkanie mnie.
    Słyszałem że może być jakiś okres karencji 5 letni itp - czy te przepisy są
    wprowadzone już w życie a jeśli nie to kiedy będą - jakie są to dokładnie
    przepisy
    Dziękuję za wyjaśnienie sprawy i pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-09-18 19:18:50
    Temat: Re: Nowe przepisy a odsprzedaż mieszkania
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Jewuła wrote:
> [...]
    > wprowadzone już w życie a jeśli nie to kiedy będą - jakie są to dokładnie

    Przepisy nie są nowe i nazywają się "ustawa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych".

    W skrócie: jeśli w ciągu 5 lat od nabycia nieruchomości (a konkretniej -
    o ile pamiętam - od końca roku podatkowego, w którym tę nieruchomość
    nabyto) sprzedasz nieruchomość - płacisz 10% podatek od wartości sprzedaży.

    Zmiany miały spowodować opłacanie podatku w wysokości standardowego
    podatku dochodowego od różnicy w cenie nabycia/sprzedaży bez ograniczeń
    czasowych.

  • 3. Data: 2006-09-18 21:59:35
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 18 Sep 2006 21:18:50 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > W skrócie: jeśli w ciągu 5 lat od nabycia nieruchomości (a konkretniej -
    > o ile pamiętam - od końca roku podatkowego, w którym tę nieruchomość
    > nabyto) sprzedasz nieruchomość - płacisz 10% podatek od wartości sprzedaży.

    A nie od roznicy miedzy kwota kupna a kwota sprzedazy?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 4. Data: 2006-09-18 22:45:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    scream wrote:

    > A nie od roznicy miedzy kwota kupna a kwota sprzedazy?

    Nie.

    Swoją drogą jak proponujesz wyliczyć kwotę kupna przy przekształceniu
    spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze
    własnościowe prawo do lokalu? ;)

  • 5. Data: 2006-09-18 23:27:57
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2006 00:45:33 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Nie.

    Hm, to troche bez sensu. 10% od kwoty to przeciez kilkadziesiat tysiecy
    zlotych (a czasem i kilkaset). Wydawalo mi sie, ze chodzi tu o podatek
    dochodowy :/

    > Swoją drogą jak proponujesz wyliczyć kwotę kupna przy przekształceniu
    > spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze
    > własnościowe prawo do lokalu? ;)

    Tu sprawa jest troche inna. Przeksztalcajac mieszkanie z lokatorskiego na
    wlasnosciowe spoldzielnia udziela Ci bonifikaty, ktora musisz zwrocic jesli
    sprzedasz mieszkanie przed uplywem 5 lat od przeksztalcenia.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 6. Data: 2006-09-18 23:43:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    scream wrote:

    > Hm, to troche bez sensu. 10% od kwoty to przeciez kilkadziesiat tysiecy
    > zlotych (a czasem i kilkaset).

    Komu to mówisz... Teraz się głowię jak wydać w ciągu 2 lat te pieniądze
    na budowę domu tak, żeby wydać wszystko, ale żeby coś zostało... (to, co
    wydam w te 2 lata, mogę odliczyć od podstawy tego podatku)

    > Wydawalo mi sie, ze chodzi tu o podatek
    > dochodowy :/

    "Nie kradnij - rząd nie lubi konkurencji" ;-/

  • 7. Data: 2006-09-19 00:10:25
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2006 01:43:13 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Nie.

    A jak?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 8. Data: 2006-09-19 03:03:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    scream wrote:

    > A jak?

    "Umorzenie" 50% brakującego do wartości mieszkania wkładu lokatorskiego
    zostało mi umorzone. Żadnych innych zastrzeżeń.

    Nie sprawdzałem, czy to ustawowe, czy w gestii spółdzielni.

  • 9. Data: 2006-09-19 06:22:04
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2006 05:03:46 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > "Umorzenie" 50% brakującego do wartości mieszkania wkładu lokatorskiego
    > zostało mi umorzone. Żadnych innych zastrzeżeń.

    Mhm, a jak wkładu lokatorskiego nie brakuje? Inaczej - mieszkanie było
    brane na początku lat '70 na kredyt (w spółdzielni, kredytowane było 75%
    wartości), który został już w ogóle dawno dawno temu spłacony... De facto
    oznaczałoby to, że prawo do lokalu należy sie jak najbardziej -
    spółdzielnia twierdzi że można je przekształcić po cenie rynkowej a oni
    udzielą do tego 80% czy 85% bonifikaty (juz nie pamietam) i reszta tak jak
    napisałem (czyli 5 lat karencji). Co o tym myślisz? Może sa w sieci jakies
    strony na podobny temat? Starałem sie troche sam szukac, ale wszelkie hasla
    o kredytach sa zaspamowane :(

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 10. Data: 2006-09-19 15:57:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    scream wrote:

    > Mhm, a jak wkładu lokatorskiego nie brakuje? Inaczej - mieszkanie było

    Nie ma takiej możliwości. Wkład lokatorski zgodnie z ustawią liczy się
    jako 70% (no, bez małego ułamka) wartości lokalu.

    [ciach]

    > spółdzielnia twierdzi że można je przekształcić po cenie rynkowej a oni
    > udzielą do tego 80% czy 85% bonifikaty (juz nie pamietam) i reszta tak jak
    > napisałem (czyli 5 lat karencji). Co o tym myślisz?

    Myślę, że bzdury straszne wypisujesz.

    > Może sa w sieci jakies strony na podobny temat?

    Po prostu idź do swojej spółdzielni i poproś o informację o aktualnych
    warunkach możliwości przekształcenia z lokatorskiego na własnościowe.

    Zgodnie z ustawą trzeba dopłacić jeszcze 30% wartości rynkowej (wycena
    przez rzeczoznawcę), ale np. w mojej byłej spółdzielni było 50%
    bezzwrotnej zniżki (nie wiem, czy to wynikało z przepisów czy też z
    wewnętrznej uchwały spółdzielni).