  • 1. Data: 2004-11-19 20:11:50
    Temat: Niesplacany kredyt,poreczyciel a komornik ma to w dupie
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    Byl sobie kredytobiorca i poreczyciel, ktory poreczyl mu kredyt w SKOK-u
    (kwoty nie pomne, ale rzedu 20kpln).

    Kredytobiorca nie splacal rat kredytu, wobec czego i faktu, ze
    kredytobiorca nie posiadal srodkow do egzekucji, SKOK wezwal
    poreczyciela (poreczycieli - chyba jest dwoch) do natychmiastowej
    splaty. Pomijam ze SKOK nie informowal na biezaco o nie regulowaniu
    naleznosci, a dopiero na koniec okresu splaty.

    Poreczyciel wynegocjowal splate w ratach i zawieszenie naliczania
    odsetek. A takze wybadal, ze nieuczciwy kredytobiorca posiada majatek
    ruchomy m.in. samochod, ale przekazal go w uzytkowanie rodzinie.

    Komornika te wiadomosci nie interesuja, poniewaz cytuje "poreczyciel nie
    jest strona w sprawie". SKOK ma to w dupie bo ma dwoch jeleni, ktorzy
    powoli, ale splacaja, i nie zamierzaja popadac sami w konflikt z
    komornikiem.

    Pytanie:

    czy jest jakas mozliwosc, zeby zmusic badz komornika badz SKOK aby
    wyegzekwowali co sie da z kredytobiorcy? Majac informacje podane na tacy
    - opis rzeczy, ktore moglyby podlec egzekucji, miejsce ich przebywania,
    obie instytucje olewaja to.

    Z gory dzieki za odpowiedzi, pozdrawiam
    WL

  • 2. Data: 2004-11-19 20:19:17
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wieslaw Lubas wrote:
> [...]
    > wyegzekwowali co sie da z kredytobiorcy? Majac informacje podane na tacy
    > - opis rzeczy, ktore moglyby podlec egzekucji, miejsce ich przebywania,

    Chyba prościej byłoby samemu egzekwować to co się spłaciło...

    KG

  • 3. Data: 2004-11-19 20:36:09
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    kam wrote:
    > Chyba prościej byłoby samemu egzekwować to co się spłaciło...

    A czy najlatwiejszym rozwiazaniem (o ile okaze sie mozliwe) jest
    podpisanie przez dluznika weksla na splacona kwote? Chodzi o wzgledna
    latwosc/szybkosc postepowania prowadzacego do egzekucji.
    A jesli nie podpisze to co?

    WL

  • 4. Data: 2004-11-19 20:41:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2004, Wieslaw Lubas wrote:
    [...]
> [...]
    > + samochod, ale przekazal go w uzytkowanie rodzinie.
    > +
    > + Komornika te wiadomosci nie interesuja

    A weź ty... a komornik to skąd się wziął, myślisz że wróżki na
    grupie urzędują ?
    Pewnie z procesu banku przeciw dłużnikowi, tak ?
    No to i tak SKOK się kulturą wykazał że zaczął od dłużnika :>

    > + poniewaz cytuje "poreczyciel nie jest
    > + strona w sprawie".

    W *jakie sprawie* ??
    Jak SKOKU przeciw dłużnikowi - no to nie jest, "o co chodzi"...

    > + Pytanie:
    > +
    > + czy jest jakas mozliwosc, zeby zmusic badz komornika

    ...tak, ale niekoniecznie TEGO komornika...

    > + badz SKOK aby
    > + wyegzekwowali co sie da z kredytobiorcy?

    ...nie, bo to się da załatwić tylko NIE poręczając...

    > + Majac informacje podane na tacy -
    > + opis rzeczy, ktore moglyby podlec egzekucji, miejsce ich przebywania, obie
    > + instytucje olewaja to.

    Słusznie.
    Wiem że "hadko słuchać".
    Niemniem prawnikiem nie jestem, a to "cóś" z daleka widzę...

    Jeśli poręczyciel ma interes do służnika (który od momentu
    spłaty pierwszej raty stał się JEGO dłużnikiem) to powinien
    POZWAĆ DO SĄDU dłużnika.
    W SWOJEJ sprawie !
    Mam nadzieję że prawnicy ci dookreślą że dobrze jest zacząć od
    wniosku o "zabezpieczenie majątku" czy jak mu tam, żeby samochód
    na wieść o procesie nie rozpłynął się w powietrzu...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-11-19 20:49:22
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wieslaw Lubas" <v...@m...put.poznan.pl> napisał w wiadomości

    Poręczyciel może sprawdzić czy w umowie jest zapis że o niespłacaniu rat w
    terminie będzie informowany pisemnie. Jesli jest taki zapis może złożyc
    skarge o niedopełnienie obowiązków przez pracownika SKOK. Tylko że to nic
    nie zmieni. Jego zobowiązanie za kredyt jest obowiązujące.
    Co do prowadzenia egzekucji to zazwyczaj jest tak (mówi o tym umowa) że
    poręczyciele zobowiązani są solidarnie za zabowiązanie kredytobiorcy. A to
    oznacza że SKOK ma prawo sam wybrać stronę do egzekucji. W tym przypadku
    skoro poręczyciel dogadał się ze SKOKiem i spłaca dług to SKOK ma możliwość
    prowadzenia dalszej egzekucji wobec zobowiązanych bądź jej zawieszenia.
    Moim zdaniem poręczyciel kóry płaci powinien pisemnie wystąpić do SKOK z
    informacją że kredytobiorca posiada majatek który można spieniężyć. SKOK
    może skorzystać z tej informacji i zaskarżyć postępowanie komornika ale nie
    musi tego robić. A jeśli SKOK tego nie zrobi może sam wystąpić z pismem do
    komornika.
    Tylko czy poręczyciel jest pewny że ten majątek o którym wie napewno jest
    własnością kredytobiorcy?

    Wątpię czy kredytobiorca podpisze weksel dla poręczyciela. Może domagać się
    spłaty tego co zapłacił SKOKowi na drodze sądowej.

    Aga

  • 6. Data: 2004-11-19 21:06:45
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    > Przecież to z kc wynika.

    nie, z umowy
    można ograniczyć w różny sposób zobowiązanie poręczyciela za kredyt

    rozmiar czego?

    Aga

  • 7. Data: 2004-11-19 21:07:47
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

  • 8. Data: 2004-11-19 21:19:42
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Aga wrote:
    > nie, z umowy

    obowiązek powiadomienie poręczyciela? art.880 kc
    jakoś nie doczytałem żeby chodziło o poręczenie wekslowe

    > rozmiar czego?

    Odpowiedzialności poręczyciela.
    Jeśli poręczyciel nie został powiadomiony przez kredytodawcę
    (wierzyciela) o opóżnieniu dłużnika, to poręczyciel wezwany później do
    zapłaty całości zadłużenie poniósł szkodę z powodu nienależytego
    wykonania zobowiązania. Co najmniej w wysokości odsetek naliczonych od
    chwili w której powinien być powiadomiony.

    KG

  • 9. Data: 2004-11-19 21:37:32
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości news:cnlnr4

    > obowiązek powiadomienie poręczyciela? art.880 kc
    > jakoś nie doczytałem żeby chodziło o poręczenie wekslowe

    hmm, a ja znam umowy w których występują inne zapisy, np takie że
    poręczyciel będzie zawiadamiany o niespłaceniu zadłużenia po dniu
    ostatecznej spłaty kredytu
    ale zaznaczam że to są umowy sprzed kilku lat obowiązujące jeszcze dziś

> [...]
    > wykonania zobowiązania. Co najmniej w wysokości odsetek naliczonych od
    > chwili w której powinien być powiadomiony.

    naliczanie odsetek zostało wstrzymane
    podejrzewam że własnie ze względu na to że SKOK nie informował na bieżaco
    poręczyciela o zaległościach w spłacie

    Aga

  • 10. Data: 2004-11-19 21:57:22
    Od: "Aga" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości news:cnlqa0

    > A to możliwe, art.880 kc uznawany jest za względnie obowiązujący, więc
    > można modyfikować zasady powiadomienia poręczyciela w umowie. Ale jeśli
    > nic w niej nie ma, to trzeba powiadomić.

    Zgadza się. Ja obstawiam że zapis w umowie jest że powinni zawiadomić.

    miłej nocy, dobranoc
    Aga