  • 1. Data: 2004-09-11 06:38:29
    Temat: Nielegalne kopie a odpowiedzialność pracownika
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    Witam Wszystkich!

    Chciałbym zapytać o przepisy w polskim prawie dotyczące
    odpowiedzialności za korzystanie na terenie zakładu pracy
    z nielegalnych kopii programów komputerowych.

    Rozważmy następującą sytuację.
    Pewna firma zakupiła co prawda oprogramowanie i ma licencje,
    ale jest ono używane na większej ilości komputerów w tej firmie
    niż ilość licencji.
    Chodzi o programy, które są używane do t.zw. produkcji, to
    znaczy nie chodzi teraz o oprogramowanie dodatkowe, jak na
    przykład antywirusowe.
    W firmie takiej jest zatrudniony pracownik, do którego obowiązków
    z racji stanowiska (np. administratora systemu czy głownego
    informatyka) należy instalacja programów na komputerach tej firmy.
    Pracownik ten nie wchodzi w skład kierownictwa tej firmy.
    Pracownik taki otrzymał ustne polecenie (bez świadków)
    zainstalowania takiego programu na "ponadliczbowych" komputerach.
    Gdy powoływał się na nielegalność takich kopii był "przekonywany"
    trudną sytuacją finansową firmy i ewentualną koniecznością zwalniania
    pracowników (w domyśle siebie samego też).

    Uczestniczyłem ostatnio w dyskusji na temat kto w przypadku "wpadki"
    ponosi odpowiedzialność: dyrekcja firmy czy ów pracownik. Zaznaczę,
    że rozważany pracownik otrzymuje wynagrodzenie, które w jakiś sposób
    pochodzi z zysków tej firmy uzyskanych dzięki używaniu tych nielegalnych
    kopii.
    Część osób twierdziła, że odpowiedzialność ponosi zawsze tylko dyrekcja,
    a pracownik odpowiada przed dyrekcją, część natomiast uważała, że
    pracownik taki też ponosi odpowiedzialność przed prawem.

    Czy zatem są w polskim prawie (kodeksie karnym, cywilnym) jakieś
    konkretne zapisy na ten temat?

    Przepraszam za długość tego postu ale chciałem być precyzyjny.

    Pozdrowienia
    OB

  • 2. Data: 2004-09-11 14:34:19
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 11 Sep 2004 08:38:29 +0200, OB naskrobał(a):

    > Część osób twierdziła, że odpowiedzialność ponosi zawsze tylko dyrekcja,
    > a pracownik odpowiada przed dyrekcją, część natomiast uważała, że
    > pracownik taki też ponosi odpowiedzialność przed prawem.

    Niestety nie jest tak, prawo nigdzie nie nakłada na kierownictwo specjalny
    obowiązek kontroli legalności oprogramowania. Nigdzie też z tego powodu nie
    ma sankcji za brak nadzoru w zakresie kontroli oprogramowania ( w
    przeciwieństwie np do BHP itp) - w twoim przypadku kierwonik może być
    oskarżony o podżeganie lub tzw. 'sprawstwo polecające'.

    > Czy zatem są w polskim prawie (kodeksie karnym, cywilnym) jakieś
    > konkretne zapisy na ten temat?

    art 293,278 par 2 KK

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-09-11 16:48:55
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    Znalazłem w sieci coś takiego:
    http://www.microsoft.com/poland/piratnie/faq_24.htm

    OB

  • 4. Data: 2004-09-11 17:18:10
    Od: "OB" <O...@O...pl>

    > w twoim przypadku kierwonik może być
    > oskarżony o podżeganie lub tzw. 'sprawstwo polecające'.
    Na szczęście to nie "mój przypadek". Ten problem nie dotyczy mnie.
    Ale dziękuję za odpowiedź.
    Uczestniczyłem w dyskusji, która jak mi się wydawało odkryła kolejne
    "niedoskonałości" polskiego prawa. I jak mi się wydaje nie myliłem się.

    Pozdrowienia
    OB

  • 5. Data: 2004-10-04 12:09:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Sep 2004, OB wrote:
    [...]
    >+ Uczestniczyłem w dyskusji, która jak mi się wydawało odkryła kolejne
    >+ "niedoskonałości" polskiego prawa. I jak mi się wydaje nie myliłem się.

    A w czym owa "niedoskonałość" ? Nie nadążam :(

    pozdrowienia, Gotfryd