    Date: Wed, 22 Sep 2010 19:11:13 +0200
    From: Dawid Sporysz <b...@b...brak>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Nagrywanie rozmowy tel. oraz rejestracja wideo otoczenia

    Witam serdecznie. Zwracam się z ciekawym zagadnieniem do Państwa.
    Obserwując otoczenie znajomych i ich przykre doświadczenia postanowiłem
    zainwestować w swoje "bezpieczeństwo". Mam dwie kwestie które wzbudzają
    pewne wątpliwości.

    I. Zakupiłem program do telefonu komórkowego który umożliwia nagrywanie
    rozmów telefonicznych. Nagrywana jest rozmowa zarówno przychodząca jak i
    wychodząca. I tutaj nasuwa się pytanie. Czy jestem zobowiązany
    informować zarówno dzwoniącego jak i osobę do której dzwonię że rozmowa
    jest nagrywana? Kiedyś do mnie dzwoniła miła Pani z banku i za raz na
    początku rozmowy oznajmiła że rozmowa jest nagrywana. Gdy powiedziałem
    jej że moja rozmowa również jest nagrywana w celu własnego
    bezpieczeństwa roześmiała się :) Pewnie myślała że żartuję.

    II. Druga kwestia do której mam wątpliwości to nagrywanie otoczenia. Nie
    tak dawno znajoma uległa wypadkowi na motocyklu który spowodował
    kierujący samochodem i uciekł z miejsca zdarzenia. Pomimo obecności
    świadków nikt nie zapamiętał nr rejestracyjnego sprawcy. Sam od lat
    jeżdżę na motocyklu i zdarzyło mi się kilka razy mieć sytuację
    podbramkową. Zakupiłem dwie sprytne małe kamery które zamontowałem do
    motocykla - jedna z przodu druga z tyłu. Idealnie rejestrują to co się
    dzieje przed i za mną. Kamery te są widoczne z uwagi na sposób mocowania
    oraz prosty demontaż gdyż mocuję je także na przyssawce do szyby w
    samochodzie oraz na kasku rowerowym.
    Zdaję sobie sprawę że osoba jadąca za mną może mieć jakieś ale odnośnie
    tego że jest w kadrze kamery, jednak jest ona osobą publiczną i może być
    także nagrywana przez kamery w mieście np. coraz częściej montowane przy
    światłach. Czy tego typu nagrywanie przeze mnie nie jest naruszeniem prawa?

    Za rzetelne odpowiedzi będę wdzięczny odnośnie tych dwóch kwestii.