  • 1. Data: 2003-09-10 14:01:38
    Temat: Lojalka
    Od: "Bodek" <b...@...o.p>

    Co powiecie o takich punktach aneksu do umowy o pracę:

    Fragment aneksu:
    1. W związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych w ramach umowy o pracę
    Pracownik może uzyskać informacje i dostęp do Klientów Pracodawcy. Pracownik
    zobowiązuje się niniejszym, że ani w czasie trwania umowy, ani w okresie 2
    lat po jej ustaniu nie będzie bezpośrednio ani pośrednio zawierał z
    Klientami Pracodawcy jakichkolwiek umów, których przedmiotem mogłyby być
    czynności podobne do tych które Pracownik świadczy lub zobowiązany jest
    świadczyć w oparciu o umowę o pracę.
    2. Przez Klientów Pracodawcy, o których mowa w ust. 1, rozumie się wszelkie
    osoby, na rzecz których Pracodawca świadczy usługi lub negocjuje ich
    świadczenie, w czasie obowiązywania niniejszej umowy, nawet jeśli pracownik
    nie ma bezpośredniego kontaktu z tymi osobami.
    3. Przez pośrednie zawieranie umów, o których mowa w ust. 1 rozumie się
    zawieranie umów Klientami Pracodawcy nawet przez osoby trzecie, jeżeli w
    wyniku zawarcia takiej umowy Pracownik osiągnąłby nawet pośrednią korzyść
    majątkową, lub przez Pracownika jako wspólnika spółki cywilnej lub handlowej
    lub członka zarządu handlowej spółki kapitałowej.

    Dręczą mnie następujące pytania:
    1. Oczywiście czy aneks jest zgodny z prawem.
    2. Jak wygląda sytuacja gdy pracownik zostaje zwolniony np z powodu
    likwidacji stanowiska pracy, czy coś podobnego, czy można się domagać
    rekompensaty za okres 2 lat wymienionych w aneksie. Z treści wyika że w
    takim przypadku ten okres też go obowiązuje.
    3. Czy poprawna jest definicja Klienta Pracodawcy.
    4. Czy z powodu braku możliwości poznania wszystkich Klientów Pracodawcy
    można sie domagać od Pracodawcy systematycznie uaktualnionej listy
    wszystkich Klientów wraz z terminami realizacji kontraktów oraz czasami
    trwania negocjacji.
    5. Jaka jest maksymalna kwota kary umownej jaka może zostać zawarta w tym
    aneksie.
    6. Co się dzieje w przypadku gdy firma do której przeszliśmy legalnie przed
    upływem 2 lat podejmie współpracę z Klientem poprzedniego pracodawcy.
    7. Jakie moga być konsekwencje niepodpisania tego aneksu.
    Proszę tez o inne uwagi i spostrzeżenia.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-09-10 14:11:22
    Temat: Re: Lojalka
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Bodek napisał:

> [...]
    > lub członka zarządu handlowej spółki kapitałowej.
    >

    > Dręczą mnie następujące pytania:
    > 1. Oczywiście czy aneks jest zgodny z prawem.

    Być może jest ale ...

> [...]
    > rekompensaty za okres 2 lat wymienionych w aneksie. Z treści wyika że w
    > takim przypadku ten okres też go obowiązuje.

    Jeżeli o ewentualnej rekompensacie nie ma słowa w aneksie to cały aneks
    jest nieważny

    > 5. Jaka jest maksymalna kwota kary umownej jaka może zostać zawarta w tym
    > aneksie.

    Ile Pracodawca sobie zażyczy a Ty podpiszesz

    > 6. Co się dzieje w przypadku gdy firma do której przeszliśmy legalnie przed
    > upływem 2 lat podejmie współpracę z Klientem poprzedniego pracodawcy.

    Poproś pisemnie nowego pracodawcę żeby Cię nie wyznaczano do obsługi
    klientów byłego pracodawcy - będziesz kryty.

    > 7. Jakie moga być konsekwencje niepodpisania tego aneksu.

    Niezatrudnienie.

    Łukasz

  • 3. Data: 2003-09-10 14:22:18
    Od: "Bodek" <b...@...o.p>

    Użytkownik "Łukasz Stawicki" <g...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Być może jest ale ...

    > Jeżeli o ewentualnej rekompensacie nie ma słowa w aneksie to cały aneks
    > jest nieważny
    Czy to oznacza że mogę go śmiało podpisać dla świętego spokoju bo i tak jest
    nieważny?

    > Niezatrudnienie.
    Powiedzmy że pracuję od jakiegoś czasu i pracodawca przedkłada taki aneks.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-09-10 14:43:50
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 10 Sep 2003 16:01:38 +0200, "Bodek" <b...@...o.p>
    zakodował:

    >1. Oczywiście czy aneks jest zgodny z prawem.

    Nie. Na to musi być osobna umowa (umowa o pracę przystaje obowiązywać
    w momencie jej rozwiązania - czyli gdy nie będziesz już pracownikiem,
    to sobie mogą ;))

    Art. 101^1. § 1. W zakresie okre?lonym w odrębnej umowie, pracownik
    nie może prowadzić działalno?ci konkurencyjnej wobec pracodawcy ani
    też ?wiadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na
    rzecz podmiotu prowadz?cego tak? działalno?ć (zakaz konkurencji).

> [...]
    >rekompensaty za okres 2 lat wymienionych w aneksie. Z treści wyika że w
    >takim przypadku ten okres też go obowiązuje.

    Art. 101^2. § 1. Przepis art. 101^1 § 1 stosuje się odpowiednio, gdy
    pracodawca i pracownik maj?cy dostęp do szczególnie ważnych
    informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
    zawieraj? umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W
    umowie okre?la się także okres obowi?zywania zakazu konkurencji oraz
    wysoko?ć odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy, z
    zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowi?zywać
    przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w
    tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniaj?cych taki zakaz lub
    niewywi?zywania się pracodawcy z obowi?zku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25
    proc. wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem
    stosunku pracy przez okres odpowiadaj?cy okresowi obowi?zywania zakazu
    konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W
    razie sporu o odszkodowaniu orzeka s?d pracy.

> [...]
    >można sie domagać od Pracodawcy systematycznie uaktualnionej listy
    >wszystkich Klientów wraz z terminami realizacji kontraktów oraz czasami

    A skąd Ty masz wiedzieć, z kim negocjuje pracodawca? Poproś o listę
    klientów - bo inaczej skąd masz wiedzieć, czy nie zatrudniasz się u
    Klienta Pracodawcy ;)

    >5. Jaka jest maksymalna kwota kary umownej jaka może zostać zawarta w tym
    >aneksie.

    Art. 101^1
    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez
    pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić
    od pracownika wyrównania tej szkody na zasadach okre?lonych w
    przepisach rozdziału I w dziale pi?tym.

    Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysoko?ci wyrz?dzonej szkody,
    jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługuj?cego pracownikowi w dniu wyrz?dzenia szkody.

    >6. Co się dzieje w przypadku gdy firma do której przeszliśmy legalnie przed
    >upływem 2 lat podejmie współpracę z Klientem poprzedniego pracodawcy.

    Nic.

    >7. Jakie moga być konsekwencje niepodpisania tego aneksu.

    IMO śmiało podpisuj - i tak nie jest ważny. A odmowa czy też wytykanie
    błędów lub niedociągnięć w aneksie może doprowadzić do stworzenia
    wiążącej umowy i/lub popsuć stosunki z pracodawcą. Formalnie nic nie
    może zrobić za niepodpisanie aneksu - ale może szukać okazji do
    zwolnienia.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-09-10 14:46:53
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Bodek napisał:
    > Użytkownik "Łukasz Stawicki" <g...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czy to oznacza że mogę go śmiało podpisać dla świętego spokoju bo i tak jest
    > nieważny?

    Sprawdz 'Kodeks pracy' - tam OIDP jest cały rozdział na ten temat.

    > Powiedzmy że pracuję od jakiegoś czasu i pracodawca przedkłada taki aneks.

    Negocjuj :D

    A poza tym ... czy pracodawca ma możliwość sprawdzenia cię np za rok?

    Łukasz

  • 6. Data: 2003-09-13 19:06:07
    Od: "Bodek" <b...@...o.p>

    Serdecznie dziękuję za wszystkie odpowiedzi, moja kariera zawodowa
    dotychczas przebiegała bez najmniejszych problemów stąd mój zupełny brak
    niuansów kodeksu pracy. Na szczęście można na was liczyć, jeszcze raz
    dziękuję.