  • 1. Data: 2010-05-16 21:37:18
    Temat: Księga wieczysta - ujawnienie nowego właściciela
    Od: "Jurek W" <j...@k...chip.pl>

    Dwa lata temu zmarła moja Mama. Na mocy dziedzictwa testamentowego,
    mieszkanie które było własnością mamy odziedziczyła bratanica. Ponieważ w
    sprawie zachowku należnego mi zachowku nie było szans dogadać się polubownie
    złożyłem pozew w sadzie. Sprawę wygrałem, wyrok jest prawomocny.
    W trakcie postępowania o zachowek, sąd prowadzący moja sprawę na mój wniosek
    ustanowił zabezpieczenie w formie hipoteki przymusowej na poczet przyszłego
    zachowku, odsetek ustawowych i przewidywanych kosztów procesu sądowego. Po
    uprawomocnieniu się postanowienia o hipotece wystąpiłem z wnioskiem do
    sądu - wydział ksiąg wieczystych o dokonanie wpisu hipotecznego. Wpis ten
    został dokonany w księdze wieczystej nieruchomości odziedziczonej przez
    bratanicę.
    Bratanica ze swoich zobowiązań nie wywiązuje się. Zwróciłem się o egzekucję
    należnego mi zachowku do komornika. We wniosku o wszczęcie egzekucji z
    nieruchomości, wystąpiłem również o dokonanie wpisu w księdze wieczystej
    wpisu, że z nieruchomości jest prowadzona egzekucja. Sąd prowadzący księgę
    wieczystą odmówił wpisania do księgi wieczystej wzmianki o prowadzonej
    egzekucji, uzasadniając to, że zgodnie z zapisami w księdze wieczystej mój
    wierzyciel nie jest właścicielem nieruchomości. Bratanica nie ujawniła
    zmiany właściciela.
    Czy jest możliwość prawna zmuszenia bratanicy do ujawnienia faktu zmiany
    właściciela?
    Czy z wnioskiem o dokonanie wpisu aktualnego właściciela mogę wystąpić ja?
    Jaki muszę podjąć kroki?

    Jurek

  • 2. Data: 2010-05-18 20:26:18
    Od: wombi <w...@o...eu>

    W dniu 2010-05-16 23:37, Jurek W pisze:
> [...]
    > wystąpiłem również o dokonanie wpisu w księdze wieczystej wpisu, że z
    > nieruchomości jest prowadzona egzekucja. Sąd pr

    Art.35 i 36
    http://lex.pl/bap/student/Dz.U.2001.124.1361.html

    Napisz pismo do Sądu, żeby wszczął postępowanie "przymuszające" a w
    razie potrzeby wymierzył grzywnę (art.36 ust.4).