  • 1. Data: 2002-12-16 06:20:32
    Temat: Jak zastrzec tytul prasowy?
    Od: "Artur Kaniewski" <e...@p...com>

    Jak SKUTECZNIE zastrzec tytuł prasowy?

    Dzień dobry.

    Pytam, bo skoro trzy wydawnictwa uważają, że mają prawa do tytułu
    "Metro" (który nota bene wymyślił już ktoś dawno przed nimi), i wzajemnie
    wygrywają swoje sprawy przed sądem, to znaczy, że można to zrobić lepiej i
    gorzej.

    Mam w tej sprawie trzy proste, konkretne pytania:
    (wiem, że wiele osób styka się z podobnymi problemami, jestem więc pewien,
    że odpowiadający zasługują na wdzięczność nie tylko moją)

    1. Czy tytuł prasowy to po prostu znak towarowy, który trzeba
    zarejestrować w Urzędzie Patentowym, czy może coś jeszcze innego?

    O tym, że to nie całkiem to samo może świadczyć poniższy passus (który w
    dodatku ma o tyle zastosowanie, że mój przebojowy tytuł prasowy zbudowany
    jest z rzeczowników pospolitych typu "Gazeta na lunch"):

    [...] Możliwość wykorzystywania przez wydawców
    oznaczenia "Internet" stwarza ustawa prawo
    prasowe z 1984 r. W tym przypadku słowo to jest
    rejestrowane jako tytuł prasowy, nie zaś znak
    towarowy (chociaż de facto jest również nakładane
    na towar!). Jak pokazuje praktyka, w przypadku
    tytułów prasowych, dopuszczalne jest używanie
    nazw rodzajowych (np.: "Gazeta Wyborcza",
    "Dziennik Łódzki" itp.). Znowelizowane prawo
    autorskie przyznaje z kolei wyraźnie ochronę
    tytułom czasopism jeżeli oczywiście oznaczenia
    takie mogą być jednocześnie uznane za utwory. [...]

    www.vagla.pl/skrypts/znaki_towarowe.htm

    A jeśli tak, to jak wygląda procedura rejestracji tytułu prasowego?

    I czy czasem nie otwiera to drogi do późniejszego podważania praw
    właściciela tytułu prasowego przez zarejestrowanie identycznego/podobnego
    znaku towarowego (lub inne działania).

    2. Jeśli to sprawa rejestracji w UP RP, to jak określić zakres ochrony
    ("wykaz towarów")?

    3. Czy wszystko to mogę zrobić jako osoba prywatna?

    Z góry wielkie, wielkie dzięki za pomoc, bo materia to tak skomplikowana,
    że dzieją się takie cuda-wianki jak na początku listu, a co dopiero, gdy
    zabiera się za to ktoś w sumie dopiero początkujący jak ja. Jeszcze raz:
    OGROMNE DZIĘKI !

    Pozdrawiam serdecznie.

    Artur Kaniewski
    e...@p...com